#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

13 February 2014

SPAD: 'Penyangak Teksi' di serbu Ops TEGAS ALIEN.



Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) menjalankan operasi banteras kegiatan warga asing membawa teksi dan pemandu teksi yang tidak mengunakan meter dalam menetapkan harga tambang.

Ops TEGAS ALIEN (Pemandu Teksi Warga Asing) dilaksana dalam dua fasa bermula pagi dan tengahari hinggalah ke malam tadi. Operasi tersebut juga dibuat secara bersepadu melibatkan 13 pegawai dan 89 anggota dari PDRM, Imigresen, JPN dan SPAD.


Lokasi operasi dibuat sekitar Cheras, Kajang dan Bukit Bintang, Kuala Lumpur.

Pengurus Besar Penguatkuasaan SPAD, Mejar Jeneral (B) Dato Paduka Che Hasni Che Ahmad pada sidang media di Balai Polis Jalan Bandar, semalam berkata, hasil operasi itu, pasukannya berjaya merekodkan 32 kes.

Katanya, dari jumlah itu 21 orang pemandu didapati tidak menggunakan meter, lima menetapkan harga tambang, seorang tidak memiliki kad pemandu dan seorang enggan mengambil penumpang.


Enam warga Pakistan ditangkap dan 3 daripada mereka, semua dokumen termasuk kad pengenalan diri dirampas JPN untuk disemak kesahihannya. 

"Kita terima banyak aduan daripada orang ramai mengatakan ada warga asing bawa teksi. Kita dah kenal pasti kawasan-kawasan mereka beroperasi. Kita akan teruskan operasi dari semasa ke semasa kerana ia menjejaskan pendapatan pemandu teksi tempatan" kata Dato Che Hasni Che Ahmad.

"Kalau dia tak ada lesen atau pakai IC tipu dan sebagainya, jabatan-jabatan berkaitan akan ambil tindakan terhadap mereka.
Hari ini mungkin ada yang terlepas, tapi insyaallah kita akan buat lagi.", tambahnya lagi.


Dalam pada itu, sekali lagi pihak SPAD mengingatkan kepada penumpang. Seandainya ada pemandu teksi membuat kesalahan, ambil gambar/video atau rakamkan setiap perbincangan antara pemandu dan laporkan kepada SPAD supaya tindakkan boleh diambil.

Pastikan gambar pemandu dan nombor pendaftaran teksi, kad pemandu, nama syarikat di pintu teksi terlibat diambil.

Orang ramai yang kerap menggunakan perkhidmatan teksi elok sangat menyimpan email ini bagi membuat aduan (aduan@spad.gov.my), ataupun menyimpan nombor aduan SPAD di hotline (1-800-88-7723) atau terus melalui Twitter , laman rasmi Facebook SPAD.

Tahun ni tahun melawat Malaysia. Isu-isu pemandu yang ingkar dan penyangak teksi ini harus di pandang serius. Ini penting, demi mengelak dari rosaknya imej negara selain memudaratkan industri pelancongan.

ARTIKAL BERKAITAN KLIK:
SPAD: Pemandu Alibabakan Permit Kerajaan Di Persalahkan.

0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.