#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

19 July 2015

#TragediMH17 : "Bersabarlah dan tunggu laporan siasatan selesai," kata Menteri Pengangkutan

Datuk Seri Liow Tiong Lai bersama isteri ketika di majlis rumah terbuka Aidikfitri di Seri Perdana, kediaman Rasmi Perdana Menteri

"Penerbangan tersebut mendapat kelulusan trafik udara dan MAS telah mematuhi prosedur yang ditetapkan". kata Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Liow Tiong Lai.

Kenyataan tersebut di buat berikutan dakwaan ramai pihak yang menyalahkan Syarikat Penerbangan MAS kerana menggunakan ruang udara bergolak Ukraine menyebabkan berlakunya tragedi MH17 di tembak jatuh,

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Liow Tiong Lai mengumumkan Laporan Jawatankuasa Siasatan tragedi MH17 dijangka siap Oktober ini. 

"Pada waktu kejadian, bukan pesawat MH 17 sahaja yang berada di udara. Dihadapan MH 17 ada sebuah pesawat, di belakang pun ada sebuah pesawat. Manakala ada beberapa buah lagi pesawat datang dari arah bertentangan... Adakah kita mahu menyalahkan takdir maha esa kerana menjadikan MH17 sebagai mangsa? Sudah tentu tidak patut" tambah DS Liow.

Tiong Lai mengesa agar orang ramai tidak menyebarkan khabar angin tentang tragedi dan siasatan itu.

"Hormatilah keluarga mereka yang terkorban kerana dengan menyebarkan dakwaan yang tidak berasas itu, perasaan mereka akan lebih terluka" ujar Tiong Lai ketika ditemui di majlis rumah terbuka Aidikfitri di Seri Perdana, kediaman Rasmi Perdana Menteri kelmarin.

Kerajaan mengetahui apa yang perlu dilakukan ketika ini, semua orang tahu kesemua 298 penumpang dan anak kapal maut yang mana majoriti penumpang rakyat Belanda. 

"Jadi bersabarlah dan tunggu laporan siasatan selesai." jelas DS Liow.

0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.