#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

25 January 2015

Nafas Institusi Pondok Bersama YPPM


Selaras dengan komitmen Kerajaan Pusat di bawah pimpinan DS Najib Tun Abdul Razak yang turut mengiktiraf institusi Pondok sebagai institusi pengajian terulung merupakan institusi pengajian yang tertua di negara ini.

Buat julung kalinya seorang Tok Guru Pondok di Kedah menerima Darjah Kebesaran D.S.D.K (Darjah Setia Diraja Kedah) yang membawa gelaran Dato'. 

Guru Pondok dan jugas tokoh agamawan yang di maksudkan itu ada lah Tok Guru Pak Teh Mat yang juga di kenali dengan nama Tuan haji Ahmad Mohd Noor 

Tuan Haji Ahmad Bin Mohd Noor ( gambar tengah )
Tuan Haji Ahmad Bin Mohd Noor, antara nama yang dicadangkan oleh Dato Seri Hj Mukhriz bagi menerima pingat Dato, bagi mengenangkan jasa beliau mendidik anak bangsa menjadi muslimin dan muslimat yang sempurna. 

Ternyata cadangan DSMM disokong oleh ADUN beliau, YB Badrol Hisham malah pihak Istana juga bersetuju untuk kurniakan darjah kebesaran itu kepada beliau. Syabas Menteri Besar Kedah atas pengikhtirafan beliau kepada Ulamak Kedah.Dengan anugerah ini dan diberikan kepada rakyat Kedah, ia turut membanggakan Pengerusi Eksekutif Yayasan Pembangunan Pondok Malaysia (YPPM), Dato Dr Mashitah Ibrahim juga merupakan anak jati kelahiran negeri ini yang turut banyak mempromosikan dan membangunkan sekolah podok di negara ini khasnya di Kedah.

Ramai juga tidak tahu bahawa di bawah kepimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib, Institiusi Pondok yang di naungi oleh Yayasan Pondok Malaysia (YPPM) telah di beri nafas baru bersama peruntukkan yang diluluskan pada pengumuman bajet belanjawan negara.

Selanjutnya sila klik link dibawah ini –
http://yppm.org.my/2014/10/bajet-2015-kerajaan-sedia-peruntukan-rm25-juta-untuk-sekolah-pondok-berdaftar/

0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.