#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

20 January 2015

SPAD Rancang Perkenal Sistem ICPS Bagi Perjalanan Train Sekitar Lembah Kelang


Perancangan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) mahu memperkenalkan sistem pembayaran tanpa tunai bersepadu (ICPS) pada 1 Jan 2017 untuk perkhidmatan tren dan bas di Lembah Klang boleh di anggap praktikal.

Dimana kad transit baharu itu akan membolehkan penumpang termasuk pelancong melakukan perjalanan di mana-mana sahaja menaiki tren dan bas di Lembah Klang menggunakan kad tunggal itu.

Baru-baru ini, Pengerusi SPAD, Tan Sri Syed Hamid Albar berkata SPAD bekerjasama dengan pelbagai pihak untuk menghasilkan penyelesaian terbaik bagi pelaksanaan sistem baharu itu.

Beliau juga berkata SPAD percaya pelaksanaan ICPS akan menjadi tarikan kepada pelancong kerana ia memudahkan mereka untuk melakukan perjalanan di sekitar Lembah Klang.

Walaupun pihak SPAD tidak menamakan jenama bagi sistem kad tunggal berkenaan, namun kita dapat mengagak bahawa sistem yang bakal mendapat tempat pastinya Touch & Go. Sistem ini telah digunakan secara meluas di komuter, LRT, Monorel selain daripada tol-tol di seluruh negara. 

Tambahan pula sistem berkenaan telahpun dimuatkan ke dalam cip pintar yang terdapat pada kad pengenalan bermutu tinggi. Semoga cadangan SPAD ini akan mendapat sokongan daripada orang ramai untuk keselesaan bersama.

0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.