#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

14 January 2015

Dimana hala tuju PAS bersama DAP?


Walaupun Pas berpakat semula dengan DAP dan berserta PKR menghadapi tiga PRU selepas itu, DAP tetap membantah hukum hudud dan hasrat PAS menubuhkan Negara Islam.


Meskipun tidak puas hati dengan apa yang berlaku, PAS masih akur dan tidak mampu berbuat apa-apa untuk keluar daripada pakatan politik yang longgar itu, bagi bersendirian dan mengekalkan asas perjuangannya.

PAS masih meneruskan tahaluf siyasi bersama Pakatan Pembangkang, khususnya DAP. Agak ramai juga penyokong PAS tidak setuju, Namun, pemimpin Pas cuba juga menenangkan penyokong dengan berkata mereka akan mendidik pemimpin DAP mengenai Islam.  

Selama 15 tahun bersama DAP, Pas bukan sahaja gagal berbuat demikian, malah pendirian DAP terhadap hukum hudud semakin keras. 


Dalam satu kenyataan, Guan Eng dengan nada kerasnya mendesak pakatan agar memuktamadkan pendirian untuk tidak melaksanakan hukum hudud jika pembangkang berjaya memenangi pilihan raya umum akan datang, kononnya perkara itu adalah aspirasi daripada penyokong pembangkang 
sekiranya pakatan pembangkang berjaya mentadbir Putrajaya.

Kedudukan PAS dalam pakatan pembangkang kini dilihat semakin sukar kerana kesemua pihak belum ‘menemui lantai untuk sama-sama bersila menyelesaikan masalah yang dihadapi.
Ini menjadikan parti itu menjadi mangsa buli PKR dan DAP, seperti yang diakui Anggota Jawatankuasa PAS Pusat Nik Abduh Nik Abdul Aziz pada 29 September.

Contohnya penggurangan kerusi Exco (dalam kerajaan negeri Selangor) kepada PAS daripada empat kepada tiga, darjah kemarahan PAS itu tetap ada tetapi ia tidak menyebabkan PAS keluar daripada pakatan.

Soalnya sampai bila polimik hal karut marut ini akan berakhir dalam permainan politik mereka? Kenapa DAP bantah hudud?

Selanjutnya baca kenyataan berikut, KLIK pada gambar dibawah:



1 comments :

  1. norman fernandez14 January 2015 at 22:40

    PAS mampus di Johor PRU ke-14. Pasti.

    ReplyDelete

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.