#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

25 April 2014

Jangan perlekeh soal keselamatan - Ketua Eksekutif SPAD


Mohamad Nur Ismal Kamal
Ketua Pegawai Eksekutif SPAD, Mohamad Nur Ismal Kamal sekali lagi mengulangi kenyataannya Prosedur Keselamatan telah pun dianjurkan pada tahun 2012 serta Kod Amalan Keselamtan telah pun dikuatkuasa dan diamalkan kan pada tahun 2013.

Sikap penggusaha ketara berubah semenjak kemalangan ngeri pada sebuah bas di Genting Highland yang meragut 37 nyawa.

Berikutan itu 42 penggusaha dan penggendali bas yelah di audit dan dari jumlah itu sebanyak 10 syarikat telah di gantung perkhidmatannya.

Nyata sekali sikap lekeh syarikat bas yang banyak bermasalah menyebabkan banyak kemalangan dan pelanggaran etika industri berlaku.

Dari statistik yang ada pada SPAD, ada sejumlah 4,534 bas ekpress dan sejumlah 5,158 buah bas pelancongan.

Ini semua ada lah jumlah yang besar untuk di pantau namun langkah seperti memaksa bas-bas mengunakan GPS bagi memantau had kelajuan di bawah kendalian masing-masing telah diujudkan.

Beliau berkata lagi, paling sukar antara semua hal ehwal bas ada lah menjaga disiplin pemandu. Ini ada lah tugas tersukar sekali.Mereka inilah yang memainkan peranan terbesar dalam banyak hal pelanggaran undang undang.

"Kebanyakan mereka mengambil dadah ,kurang tidor dan paling merbahaya sekali ada lah suka melayan sms , whatsapp ketika memandu. Entah apa lah yang penting sangat sehingga harus dijawap kesemua pesanan ringkas dan whatsapp masing masing." katanya lagi.

Urusan memantau lesen pemandu, keupayaan dan roadworthiness sesuatu kenderaan ada lah di bawah selian JPJ yang mana kadang kala tidak difahami oleh orang ramai mengenai bidang kuasa sesuatu Jabatan.

Tugasan memantau kepada semua ini bertambah berat apabila SPAD hanya ada sejumlah 23 pegawai dan 5 kakitangan untuk menguruskan audit kemalangan.

Harus di ingat, bukan semua hal-hal yang berbangkit bidang kuasa SPAD.

Bayangkanlah tiap kali ada kemalangan bas atau nahas , maka bagi rakyat yang tidak mengetahui atau pun kurang peka kepada hal-hal penguatkuasaan atau pun bidang kerja pihak berwajib maka perkara pertama di fikiran pastinya kepada pihak berkuasa seperti Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) atau pun JPJ.

Walau apa sekali pun, SPAD terus mengharapkan keperihatinan golongan masyarakat umum untuk bekerjasama dengan semua agensi untuk menangani isu-isu yang berkaitan dengan pengangkutan awam darat.

Segala maklumat atau aduan yang ingin di buat sila gunakan talian seperti dibawah:





0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.