#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

25 April 2014

Negeri mansuhkan yuran perpustakaan - @khalednordin


 

Kerajaan negeri hari ini mengambil inisiatif memansuhkan yuran keahlian dalam usaha menggalak budaya membaca dan menarik lebih ramai pengunjung ke perpustakaan awam di negeri itu.

YAB. Menteri Besar, Dato' Mohamed Khaled Nordin berkata, setakat ini, terdapat sebanyak 103 buah perpustakaan awam di seluruh daerah di negeri ini dengan keahlian 350,000 orang.

Katanya, yuran tahunan yang dikenakan kepada ahli sebelum ini adalah sebanyak RM5 untuk kanak-kanak dan warga emas manakala RM10 (remaja) serta RM20 (dewasa).

"Kita berharap dengan keahlian percuma ini dapat menarik orang ramai berkunjung ke perpustakaan awam di negeri ini yang dianggarkan menerima kira-kira sejuta pengunjung setiap tahun.

"Selain itu, kita mahu menerap budaya membaca dalam kalangan masyarakat dengan menjadikan perpustakaan sebagai medium untuk melahirkan modal insan yang berilmu pengetahuan,'' katanya selepas merasmikan Program Jom Baca Bersama Untuk 10 Minit Setiap Hari di Perbadanan Perpustakaan Awam negeri, kelmarin.

Turut hadir, Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan, Penerangan, Pembangunan Usahawan dan Koperasi negeri, YB. Md. Jais Sarday merangkap Pengerusi Lembaga Pengarah Perbadanan Perpustakaan Awam Johor serta Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Perdagangan dan Kepenggunaan negeri, Datuk Tee Siew Kiong.

YAB. Mohamed Khaled berkata, meskipun sumber bahan bacaan kini semakin mudah diperoleh termasuk menerusi Internet, namun peranan perpustakaan masih lagi relevan dan diperlukan oleh masyarakat.

Justeru, katanya, kerajaan negeri akan melakukan penambahbaikan ke atas perpustakaan awam bagi memastikan keselesaan para pengunjung pada masa akan datang. - Sumber

0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.