#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

27 April 2014

KEMALANGAN MAUT: Permit Kenderaan Syarikat Merry Holidays Sdn Bhd di gantung. - SPAD



Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) telah menggantung permit kenderaan pengendali syarikat bas persiaran, Syarikat Merry Holidays Sdn Bhd yang terlibat dalam kemalangan pada 20 April 2014 sehingga mengakibatkan seorang penumpang terkorban. Penggantungan ini berkuatkuasa pada 27 April 2014 dan melibatkan sebanyak tujuh (7) permit bas persiaran yang beroperasi di laluan seluruh Semenanjung Malaysia.

Ini pergantungan kedua dalam bulan April 2014 di mana sebelum ini SPAD telah mengantung 27 permit bas ekspres Transnasional ( KLIK ) bagi laluan Timur-Sektor Utara, lanjutan daripada kemalangan yang melibatkan bas syarikat tersebut berkuatkuasa 23 April 2014. Keputusan tersebut diambil hasil pengauditan yang mendapati pihak syarikat tidak memantau had kelajuan dan mendapati system GPS tidak berfungsi.

Keputusan penggantungan ini di ambil kerana pengendali gagal mematuhi syarat-syarat yang telah ditetapkan dibawah SPAD-ICOP Keselamatan, antaranya; tidak memasang GPS pada kenderaan, tidak melantik pegawai keselamatan, gagal memantau kelajuan kenderaan yang terlibat dalam kemalangan tersebut dan gagal melakukan pemeriksaan keatas pemandu sebelum memulakan perjalanan.

Sejak Ogos 2013, SPAD telah menggantung sebanyak 542 permit kenderaan syarikat bas henti-henti, bas ekspres, bas pesiaran, bas sekolah dan kenderaan perdagangan yang terlibat dalam kemalangan dan telah melanggar syarat-syarat pelesenan serta SPAD – ICOP Keselamatan.

Sehubungan ini, SPAD ingin memohon kepada semua pengendali agar sentiasa memberi perhatian yang serius kepada aspek keselamatan penumpang dan pengurusan pemandu serta penyelengaraan kenderaan.

Segala maklumat atau aduan yang ingin di buat sila gunakan talian seperti dibawah:



0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.