#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

13 April 2014

KEMALANGAN BAS BENTONG-RAUB : SPAD akan menjalankan siasatan terperinci.




Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) akan menjalankan siasatan terperinci ke atas syarikat bas yang terlibat dalam kemalangan di Kilometer 11 Jalan Bentong-Raub, Pahang yang meragut tiga nyawa pada Jumaat.

Menurut kenyataan SPAD pada Ahad, antara aspek yang akan diteliti ialah pengurusan keselamatan, pemandu dan penyelenggaraan syarikat bas berkenaan.

"SPAD tidak akan berkompromi dan pasti mengambil tindakan tegas terhadap pengendali (bas terbabit) sekiranya mereka melanggar syarat yang termaktub termasuk dalam Akta Pengangkutan Awam Darat 2010," kata badan itu.

Bas ekspres Transnasional dua tingkat yang membawa 68 orang dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Kota Baharu, Kelantan itu dilaporkan terbabas sebelum merempuh tiang elektrik dan terbalik.

Nahas pukul 12.30 malam hari Sabtu itu mengorbankan pasangan suami isteri Saeed Mohamad Mohamud Abdalla, warga Somalia, 31; dan Zarifah Alias, 26, dari Kota Baharu; serta Suhaisam Che Abdullah, 33, dari Batang Kali, Selangor.

"SPAD ingin menegaskan kepada semua pengendali bas ekspres agar sentiasa memberi penekanan serius dalam aspek pengurusan pemandu dan penyelenggaraan bagi memastikan perkhidmatan mengangkut penumpang sentiasa selamat," kata kenyataan itu.


Berikut ada lah kenyataan penuh kenyataan akhbar SPAD.

13 April 2014 - Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) akan menjalankan siasatan terperinci ke atas syarikat bas yang terlibat dalam kemalangan yang telah meragut tiga nyawa di KM11, Jalan Bentong-Raub berdekatan kawasan Bilut.

Sebagai tindakan segera, SPAD akan meneliti secara terperinci segala aspek pengurusan keselamatan, pemandu dan penyelenggaraan syarikat tersebut.

SPAD juga akan berkerjasama dan sedia membantu semua agensi penguatkuasaan yang menjalankan siasatan mengenai kemalangan ini.

Sehubungan ini, pihak SPAD juga tidak akan berkompromi dan pasti mengambil tindakan tegas ke atas pengendali sekiranya mereka melanggar syarat - syarat yang termaktub dalam pekeliling serta Akta Pengangkutan Awam Darat 2010.

Berikutan daripada tragedi bas di Tanah Tinggi Genting pada tahun lepas, sebagai langkah pencegahan SPAD telah mengeluarkan Pekeliling mengenai pelaksanaan kod amalan industri bagi keselamatan pengendali bas yang beroperasi di kawasan tanah tinggi pada 20 Ogos 2013 dimana ianya memberi penekanan serius kepada aspek keselamatan kenderaan yang beroperasi di tanah tinggi.

Selain itu, Pekeliling mengenai SPAD ICOP - Keselamatan juga telah dikeluarkan pada 9 September 2013 yang mempertanggungjawabkan pengendali untuk memastikan segala aspek pengurusan pemandu dan penyelenggaraan kenderaan dilakukan secara betul dan berkala.

Setakat ini, sebanyak 2300 syarikat pengendali bas telah menghadiri latihan SPAD ICOP – Keselamatan yang telah dijalankan sejak Disember 2012.

SPAD ICOP – Keselamatan mewajibkan semua pegawai keselamatan dan penyelia syarikat untuk menghadiri latihan yang dijalankan oleh SPAD serta memantau pemandu dan kenderaan sebelum setiap perjalanan dimulakan.

Sejak pertegahan tahun 2013, pihak SPAD juga telah menjalankan pengauditan ke atas 24 syarikat bas ekspres yang terlibat dalam kemalangan jalanraya.

Hasil siasatan tersebut SPAD telah menggantung sebanyak enam (6) lesen pengendali dan membatalkan dua (2) permit pengendali yang didapati bersalah atas kesalahan-kesalahan tertentu di bawah SPAD ICOP - Keselamatan dan APAD 2010.

SPAD juga ingin menegaskan kepada semua pengendali bas ekspres untuk sentiasa memberi penekanan yang serius dalam aspek pengurusan pemandu dan penyelengaraan bagi memastikan perkhidmatan yang disediakan untuk mengangkut penumpang sentiasa selamat.


0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.