#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

18 April 2015

#PRKPermatangPauh : MCA ikrar dapatkan sokongan pengundi Cina.


MCA berikrar akan mendapatkan balik sokongan pengundi kaum Cina di Permatang Pauh pada pilihan raya kecil (PRK) yang akan datang bulan depan, mengatakan kerajaan bagaimanapun harus segera mengatasi masalah yang timbul.

Naib Presidennya Datin Paduka Chew Mei Fun berkata, antara cabaran dihadapi Barisan Nasional (BN) bagi memenangi PRK itu ialah berhubung penjelasan kepada rakyat mengenai beberapa perkara, terutamanya pelaksanaan cukai barang dan perkhidmatan (GST).

Kita akan bekerja kuat menarik balik sokongan daripada kaum Cina dan kita rasa ada satu perkembangan menggalakkan, tetapi cabarannya masih besar.

"Kerana, ada masalah, perkara dan isu semasa yang kita perlu jawab dan kita perlu beri penjelasan kepada pengundi," katanya di lobi Parlimen hari ini.

Katanya, kerajaan perlu cepat bertindak menangani isu semasa dan mengatasi masalah seperti wujudnya aktiviti penipuan di kalangan peniaga tidak bertanggungjawab.

"Adalah wajar kerajaan cepat ambil tindakan yang berkesan untuk hentikan tingkah laku yang tidak munasabah, termasuk kenaikan harga yang tidak munasabah, oleh peniaga yang tidak bertanggungjawab.

"Saya rasa kita akan dapat meraih sedikit sebanyak (sokongan) kaum Cina, tetapi peratusan itu tidak pasti. Bagaimanapun, kita buat persediaan yang secukupnya dan jentera kita pun sudah bergerak," kata Chew kepada pemberita.

Pada masa yang sama, beliau berkata, parti tersebut akan memberi kerjasama sepenuhnya kepada BN untuk membuat persediaan secukupnya bagi PRK Permatang Pauh yang ditetapkan pada 7 Mei.

"Bukan sahaja seluruh MCA dari Pulau Pinang akan bekerjasama, tetapi Majlis Tertinggi MCA, semua ahli juga, akan turun, termasuk presiden dan timbalan presiden," katanya.

PRK itu diadakan selepas penyandang kerusi itu Datuk Seri Anwar Ibrahim hilang kelayakan sebagai ahli Parlimen apabila Lembaga Pengampunan menolak petisyen bagi pengampunan diraja yang dipohon keluarganya atas sabitan meliwat bekas pembantu peribadinya Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Anwar kini menjalani hukuman penjara lima tahun di Penjara Sungai Buloh, Selangor.

0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.