#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

20 April 2015

Modul baru PLKN 2.0 tentu lebih mantap dan mesra rakyat - Datuk Noor Ehsanuddin



Tercetusnya idea melibatkan seramai mungkin suara rakyat bagi membentuk Modul baru PLKN 2.0 melalui Makmal Transformasi PLKN yang dianjurkan 27 Mac lalu, tentunya lebih mantap dan mesra rakyat.

Ia diakui sendiri oleh Pengerusi Majlis Latihan Khidmat Negara, YB Datuk Noor Ehsanuddin Bin Haji Mohd Harun Narrashid.. Bagi yang berminat untuk mendapatkan maklum balas dalam mentransformasikan PLKN tersebut, sebuah laman portal telah dibangunkan dan boleh layarinya di www.transformasi.khidmatnegara.gov.my yang akan dibuka sehingga 26 April ini.

Pengerusi Majlis Latihan Khidmat Negara,
YB Datuk Noor Ehsanuddin Bin Haji Mohd Harun Narrashid.

Datuk Ehsanuddin sebelum ini menegaskan penambahbaikkan modul PLKN itu hendaklah mengikut kesesuaian semasa. Dimana hasilnya nanti, para pelatih akan memperolehi sijil selain pakej lengkap dengan ilmu kemahiran serta vokasional sepanjang sesi latihan.

Penambahbaikan Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) melalui Modul baru PLKN 2.0 itu akan membabitkan elemen kemahiran, teknikal dan vokasional kepada semua pelatih sebagai persediaan sebelum memasuki alam pekerjaan sekiranya mereka tidak melanjutkan pengajian ke universiti atau kolej, selepas itu.

Penangguhan kemasukan pelatih PLKN sejak Januari lalu dilakukan adalah bagi memberi laluan kepada penambahbaikkan modul sedia ada kepada satu modul yang lebih mesra tentang masa depan pelatih..

Datuk Seri Hishammuddin Hussein diiringi Pengerusi PLKN, Datuk Noor Ehsanuddin
ketika berucap di Program Hari Terbuka Transformasi PLKN
 
Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata, adanya elemen kemahiran itu, tentunya menjadi nilai tambah kepada pelatih untuk mendapat tempat di pasaran pekerjaan dan selepas tamat latihan bersama kemahiran serta sijil yang mereka perolehi.

“Paling penting sijil baru yang dikeluarkan ini ditambah nilai serta memenuhi kehendak pasaran. Jadi, tiada alasan untuk tidak menerima mereka bekerja di syarikat swasta masing-masing,” katanya pada sidang media sempena Hari Terbuka Transformasi PLKN di IOI City Mall, di sini, semalam.


Program Hari Terbuka Transformasi PLKN tersebut, di anjurkan sendiri Kementerian Pertahanan melalui Jabatan Latihan Khidmat Negara (JLKN) dengan kerjasama PEMANDU dari Jabatan Perdana Menteri. Program itu merupakan kesinambungan selepas tamatnya Makmal Transformasi PLKN yang telah berakhir 27 Mac lalu

Penganjuran ini diadakan bertujuan membolehkan hasil dapatan makmal dikongsi bersama rakyat dan membuka ruang serta peluang untuk orang ramai memberikan maklum balas, input serta idea terhadap perancangan transformasi PLKN sebelum ianya dilaksanakan dan sekaligus dijadikan dasar kerajaan yang baharu


Selain itu, Datuk Seri Hishammuddin berkata, sebanyak 23 daripada 50 inisiatif yang dicadangkan melalui Makmal Transformasi PLKN dibentangkan ke Kabinet pada minggu lalu dan beliau turut minta supaya ia diserapkan ke dalam Rancangan Malaysia ke-11, nanti.

0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.