#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

28 April 2015

#PRKRompin : Jelas PAS tidak berakal bila mengundang Sarchu Sawal ke FELDA


Tindakkan PAS mengundang Datuk Sarchu Sawal, bekas Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) kepada anak syarikat Koperasi Permodalan FELDA (KPF) berceramah di atas slogan 'Selamatkan Felda' itu dilihat sebagai tindakkan 'menepuk air didulang kemudian terpercik kena muka sendiri' parti itu.

Begitulah gelojohnya PAS untuk memenangi hati pengundi di rancangan-rancangan Felda sekitar Rompin.


Takkanlah PAS masih tidak mengenali Datuk Sarchu Sawal?

Lebih menarik lagi apabila Sarchu dalam ceramahnya menyeru warga FELDA untuk “selamatkan FELDA, selamatkan KPF dan undi PAS”. Kahkahkahhh!

Rasanya ada lebih baik Sarchu selamatkan dirinya sendiri terlebih dahulu sebelum sibuk hendak menyelamatkan organisasi gergasi orang Melayu, FELDA.

Ramai yang mempersoalkan kelayakan Sarchu untuk ‘selamatkan FELDA, selamatkan KPF’ sedangkan beliau masih dalam perbicaraan kesnya di SPRM dan dipecat.

Bagi warga FELDA disini, Sarchu dilihat sekadar menggunakan peluang berceramah atas pentas PAS hanyalah atas sebab dendamnya kepada FELDA dan KPF, bukan kerana hendak menyelamatkan FELDA dan KPF.

Sarchu turut mengatakan bahawa dia sudah lama menyertai PAS dan penyertaannya ke dalam PAS bukan untuk bertanding tetapi untuk membetulkan keadaan. Selain itu katanya, beliau punya tanggungjawab untuk membantu peneroka kerana FELDA telah kacau bilau.

Itu menurut kata Sarchu Sawal laaa...

Kalau menurut Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), lain pula ceritanya... Berikut disertakan laporan dari portal rasmi SPRM;





Bekas CEO, Pengarah KPFQ hadapi tuduhan CBT RM30 juta 

Dua orang bergelar “Datuk”, masing-masing bekas Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) subsidiari syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan bekas pengarahnya, hari ini berhadapan dengan tuduhan pecah amanah membabitkan dana lebih RM30 juta.

Datuk Sarchu Sawal dan Datuk Tan Han Kook, masing-masing bekas CEO KPF Quality Foods Sdn Bhd dan pengarahnya mengaku tidak bersalah atas tuduhan yang dikenakan.
Pertuduhan ke atas kedua-dua mereka dibacakan secara berasingan di hadapan Hakim Rosbiahanin Arifin di Mahkamah Sesyen di sini pagi ini.

Sarchu, 64, dan Tan, 59, dituduh melakukan kesalahan itu di bawah Seksyen 409 Kanun Keseksaan. Seksyen ini memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun, sebat dan boleh dikenakan denda, jika sabit kesalahan.

Sarchu didakwa melakukan pecah amanah ke atas dana syarikat RM16,963,825 melalui 27 keping Penerimaan Jurubank di Tingkat 2, Blok B, Anjung Felda, Jalan Maktab di sini antara Ogos 2011 dan Februari 2012. Tan pula yang ketika itu anggota lembaga pengarah, didakwa melakukan perbuatan yang sama ke atas dana RM13,164,955 melalui 20 keping Penerimaan Jurubank di tempat dan masa yang sama.

Hakim Rosbiahanin menetapkan wang jamin RM2 juta ke atas Sarchu dengan dua syarat tambahan iaitu dua penjamin dan dokumen perjalanan diserahkan. Dalam pada itu, Tan pula diikat jamin RM1 juta dengan dua syarat tambahan yang sama.
Kes mereka akan disebut semula 13 September ini.

Timbalan Pendakwa Raya, Azlin Sabtu mewakili Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) manakala kedua-dua tertuduh diwakili Harvinderjit Singh dan William Leong Jee Keen.

Awal Disember lalu, Tan bersama Ching Siew Cheong, 50, bekas Ketua Pegawai Operasi KPF Quality Foods didakwa dengan niat bersama menipu pegawai Malayan Banking Berhad bagi permohonan tuntutan kemudahan Penerimaan Jurubank adalah tulen. 

Mereka dengan curangnya didakwa mendorong pegawai bank terbabit untuk memindahkan RM67,433,143 ke dalam akaun tiga buah syarikat iaitu Asia Food Link Sdn Bhd, Violet Bonanza Sdn Bhd dan Stanson Marketing Sdn Bhd.

Kedua-dua tertuduh didakwa mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum 20 tahun dan sebat dan boleh juga dikenakan denda, jika sabit kesalahan. – SPRM


Nah... Nampak tak apa lagi yang PAS telah lakukan ni..? Warga FELDA tidak sebodoh yang dijangka oleh PAS sebenarnya, kerana mereka bijaklah maka impaknya PAS terpaksa membatalkan majlis penutup Himpunan Selamatkan FELDA 2.0 semalam.

Jelas sekali pihak pembangkang ni cuba memperbodoh-bodohkan warga Felda dengan mengguna agenda peribadi Sarchu yang tentunya berdendam kepada FELDA.

Selamba mereka menperdengar kata-kata seorang individu yang tidak bermoral yang pernah terlibat dengan kes rasuah dan dipecat dihadapan warga FELDA.

Yang pastinya, bagi MP...

Warga FELDA tidak sebodoh PAS yang bertindak membawa pengkhianat FELDA untuk menyelamatkan FELDA itu sendiri.

Tentu sekali warga FELDA dalam Parlimen Rompin juga tidak perlukan individu yang tidak beretika seperti Sarchu dan parti seperti PAS yang sanggup memperbodohkan mereka untuk masuk campur urusan FELDA dan kehidupan mereka di FELDA.

Akai ada kaaa!

0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.