#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

9 April 2015

FITNAH FELDA: Hukuman Bayar Ganti Rugi Setiausaha Agung PAS Dan Harakah Kekal


MP yakin ramai diantara kita masih ingat bagaimana PAS dan PKR menuduh FELDA menjual minyak sawit Malaysia ke Israel pada tahun 2012 yang berakhir dengan keputusan bersalah keatas mereka setelah keputusan mahkamah menetapkan ianya satu tuduhan serta fitnah semata-mata terhadap FELDA.Baru-baru ini, Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali bersama empat individu yang lain cuba membuat rayuan semula keatas hukuman yang dikenakan terhadap mereka. Malangnya usaha mereka gagal dan tidak berhasil,

Ia berikutan keputusan Hakim Mahkamah Rayuan Putrajaya menolak rayuan mereka dan mengekalkan sabitan Mahkamah Tinggi sekaligus mengarahkan Mustafa Ali membayar gantirugi RM100,000 dan empat yang lain membayar RM30,000 setiap seorang sebagai tuntutan ganti rugi kerana memfitnah FELDA seperti yang di putuskan hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, YA. Heng Cheong 30 April, tahun lalu.


Panel tiga hakim diketuai Hakim Datuk Abdul Aziz Abdul Rahim sebulat suara menolak rayuan pemimpin PAS, Mustafa Ali dan empat defendan lain iaitu ketua pengarang Harakah Ahmad Lutfi Othman, editor Taufek Yahya, penulis artikel Mohd Arif Atan dan pencetak Harakah Angkatan Edaran Ent Sdn Bhd terhadap keputusan Mahkamah Tinggi.

Tahun lalu FELDA menang saman dalam kes ini (kliksini), setelah mendengar hujah kedua-dua pihak serta bukti yang ada, Yang Arif Heng Cheong memutuskan hukuman bersalah terhadap pemimpin kanan PAS dan empat yang lain kerana mendapati dakwaan mereka tidak benar dan mampu menimbulkan 'fitnah' terhadap FELDA menerusi dua artikel yang disiarkan lidah rasmi PAS kononnya FELDA menjual minyak sawit mentah ke Israel.


Kata YA. Heng Cheong lagi artikel itu didapati memfitnah FELDA dan semua defendan gagal membuktikan pembelaan keistimewaan bersyarat serta komen yang adil.


Pada 7 Januari 2013, Felda memfailkan saman terhadap keenam-enam mereka termasuk bekas setiausaha agung Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Saifuddin Nasution Ismail berhubung artikel bertajuk ‘2,000 Himpun Bantah Felda Jual Minyak ke Israel’ dan ‘BN Jangan Tipu Rakyat’ bertarikh 27 November 2012, yang disiarkan dalam Suara Keadilan juga kumpulan Akhbar Harakah kerana menerbitkan semula isu yang serupa dalam beberapa artikel akhbar Harakah antara 26 dan 29 Nov 2012. (kliksini)


FELDA mendakwa fitnah itu menjejas reputasinya dan mendakwa kesemua defendan sengaja berbuat demikian bagi menghancurkan kepercayaan serta keyakinan rakyat demi meneruskan agenda tersendiri dan kepentingan peribadi.

Sedangkan Felda tidak pernah menjual minyak sawit mentah kepada Israel atau mana-mana syarikat milik Israel.

Bagaimanapun, Hakim Datuk Abdul Aziz Abdul Rahim, Datuk Rohana Yusof dan Dr Prasad Sandosham Abraham mengenepikan tuntutan saman FELDA terhadap Presiden Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan, (Anak), Mazlan Aliman.ekoran ucapan Mazlan dalam satu perhimpunan haram di hadapan pejabat Felda pada 23 November 2012  (kliksiniyang turut disiarkan dalam akaun laman sosial Facebook beliau bertajuk ‘Bukti Felda jual minyak sawit mentah (MSM) ke Israel’.


Mazlan berjaya membuktikan pembelaan keistimewaan bersyarat dan komen yang adil berdasarkan isu kepentingan awam.

Sebelum ini pada 21 April 2013, tuntutan saman fitnah terhadap pihak PKR
 telah diselesaikan secara baik dengan persetujuan menarik balik semua kenyataan yang disiarkan sebelum ini.

Pesuruhjaya Kehakiman, Lee Heng Cheong telah merekodkan penghakiman persetujuan di antara FELDA dan pihak PKR yang diwakili Setiausaha Agung parti itu, Datuk Saifuddin Nasution, yang bersetuju dengan terma-termanya membawa kepada pengakuan kesal PKR serta mengakui dan menerima bahawa FELDA tidak pernah menghantar minyak mentah kepada Israel sebaliknya ia dihantar kepada Palestin.


Saifuddin Nasution yang mewakili pihak PKR turut akui bahawa Felda tidak pernah menjual minyak sawit mentah kepada Israel atau mana-mana syarikat milik Israel dan bahawa Felda dan Felda IFFCO Oil Products Sdn Bhd adalah dua entiti sah yang berasingan.

........................................................


#MP : Ni la PKR... Lepas 2 tahun korang fitnah FELDA, dah busuk nama FELDA korang jaja satu malaysia, baru nak menyesal... Memfitnah ni dah macam menjadi makanan bagi puak-puak fuckatan ni,(kliksini) Termasuklah PAS yang katanya memperjuangkan Islam pun boleh buat kerja-kerja 'fitnah' macam ni. Hancusss!




0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.