#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

3 April 2012

PERHATIAN KPD IBU BAPA!!! : 16 April Bukan Cina Akan Dihalau Dari Sekolah Cina

Dong Zong, Jawatankuasa Sekolah-sekolah Cina atau lebih tepat, Jawatankuasa Pelampau Rasis Cina, seperti yang dijangka, tidak akan berganjak walaupun seinci dari tuntutan mereka walaupun sedar bahawa ianya adalah merepek, mustahil serta bersifat ekstrem.

Malah, mereka kini menetapkan tarikh iaitu 16 April 2012 di mana semua guru-guru yang tidak fasih berbahasa Mandarin, atau lebih tepat, guru bukan Cina, dikeluarkan dari Sekolah-sekolah Jenis Kebangsaan Cina.

Sekali gus, ia juga bermakna, bermula tarikh tersebut, murid-murid beragama Islam di Sekolah Cina tidak lagi boleh belajar Agama kerana hampir tiada guru agama yang fasih berbahasa Mandarin. Nasib yang sama juga akan menimpa murid-murid Kristian di Sabah-Sarawak dari kaum Iban, Bidayuh, Kadazan dan lain-lain apabila tiada guru-guru Kristian yang fasih berbahasa Mandarin.

Tidak lain tidak bukan, Dong Zong sebenarnya ingin melakukan ‘pembersihan etnik’ di sekolah-sekolah mereka kerana jika ini berlaku, maka murid-murid dari kaum lain pastinya tidak dapat meneruskan persekolahan di sekolah Cina.

Selain matapelajaran agama, tindakan mengeluarkan guru-guru tersebut juga dijangka akan menyebabkan Sekolah-sekolah Cina berhadapan dengan kekurangan guru bagi subjek Bahasa Melayu (Kebangsaan) dan mungkin juga Matematik, Sains dan lain-lain akibat dari kekurangan guru yang fasih berbahasa Mandarin.

Walaupun menyedari akan kesan dari keputusan ini, Dong Zong tetap berdegil dan tidak menghiraukan akibat yang bakal menimpa murid-murid sekolah mereka. Kemungkinan besar mereka sudah pun mempunyai perancangan tersendiri untuk mengatasi masalah tersebut iaitu dengan mendesak kerajaan mengimport lebih ramai guru dari Tanah Besar China untuk menjadi tenaga pengajar di sekolah mereka, hatta memperkukuhkan lagi identiti bangsa dan ikatan kesetiaan terhadap negara nenek moyang mereka.

Tentu sekali, dalam masa yang sama, patriotisme dan identiti Malaysia di kalangan murid-murid sekolah Cina akan pudar dan terhapus terus dengan lebih pantas.

Mungkin ramai yang masih enggan mempercayai bahawa Dong Zong sememangnya mempunyai agenda tersirat yang melampaui agenda pembelajaran Bahasa Cina semata-mata. Namun, apa yang diperlihatkan oleh Dong Zong hari ini sudah terlalu nyata iaitu mereka menentang keras pembentukan Konsep 1Malaysia yang diilhamkan oleh Perdana Menteri.

Sudah sampai masanya kita belajar membaca apa yang tersirat selain yang tersurat mengenai Dong Zong dan kaum Cina secara keseluruhan.

Sedangkan Lee Kwan Yew sendiri mengakui bahawa kaum Cina tidak boleh dikawal dengan cara diplomasi serta mengharapkan mereka mengikut peraturan serta bertolak ansur. Kaum Cina tidak akan senang selagi mereka tidak memonopoli dan menguasai orang lain tidak kira dalam apa jua bidang terutama yang melibatkan wang.

Satu-satunya cara untuk ‘mengajar’ kaum Cina adalah dengan cara yang keras seperti yang dilakukan di Singapura. Jika tidak selama-lamanya mereka akan bersikap samseng yang suka menindas dan pentingkan diri. Buktinya, bukankah hanya di Negara China kita boleh melihat bagaimana mangsa kemalangan termasuk anak kecil dan orang tua, tidak dibantu? Bukankah ini bukti bahawa mereka adalah jenis yang tidak berhati-perut?

Bukan sesuatu yang ganjil bila dikatakan bahawa kebanyakan kaum Cina tidak percaya kepada Tuhan, tetapi hanya percaya kepada wang. Oleh itu, mereka tidak takut kepada dosa sekiranya menindas atau menipu orang lain.

Penulis memperkatakan tentang sikap kaum Cina ini kerana ingin mengingatkan kita semua tentang bahayanya Dong Zong. Apa yang dituntut dan diperjuangkan oleh Dong Zong itu bukan bersifat sementara atau kecil.

Tetapi, ia merupakan satu pelan jangka panjang yang mampu menghancurkan keunikan toleransi masyarakat Malaysia serta identiti Malaysia secara total. Malah budi-bahasa yang menjadi tunjang kebanggaan masyarakat kita juga berisiko untuk musnah sama sekali dan diganti dengan budaya samseng dan kurang ajar.

Kesimpulannya, Dong Zong adalah satu pertubuhan yang tidak sihat lagi merbahaya. Pakatan Rakyat sendiri sudah semakin ‘cuak’ dengan Dong Zong kerana enggan terpalit dengan sikap angkuh, rasis dan ekstemis mereka. Maka, adalah bijak jika MCA juga mengambil sikap demikian iaitu menjauhkan diri dari Dong Zong.

Kita percaya, bukan semua kaum Cina bersetuju dengan agenda Dong Zong. Masih ramai kaum ini yang bersikap rasional, terutama yang bersekolah di sekolah kebangsaan dan bercampur dengan rakan-rakan Melayu serta kaum lain sejak kecil.

Usah dilayan permainan tarik tali oleh Dong Zong. Usah diturut segala kemahuan mereka dan usah dipenuhi segala tuntutan mereka kerana apa yang mereka inginkan itu hanya akan membawa kepada kegagalan kepada pembentukan 1Malaysia iaitu konsep perpaduan yang jitu dengan semangat patriotik yang tulen terhadap negara ini.

Sedarkah kita bahawa sesungguhnya, Dong Zong sedang mempermainkan perlembagaan dan aspirasi kerajaan. Justeru, perlukah pertubuhan sebegini terus dilayan? Apakah mereka akan mencetuskan huru-hara jika tidak dilayan? Jika ya, maka layanlah mereka sepertimana mana-mana pengganas atau ektremis kerana sememangnya itulah diri mereka yang sebenarnya.

2 comments :

  1. pi mampus lah komnunis tipikal cina...jangan skali import ke Msia...aku benci tipikal cina... majal.... majal ...sediakan payung sebelum hujan

    ReplyDelete
  2. Masih ada cina yg rasional? Kalau dah cina sameee je...kau juga yg tulis...kesimpulannya cina semua sama...perangai memang macamtu...baca sejarah china..cina ni dgn kaum dia sendiri pun berbunuh

    ReplyDelete

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.