#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

14 April 2012

HINA RAJA-RAJA MELAYU: Sokong diberi tindakkan keras!

Azmin serta koncho-konchonya dikatakan biadap kerana mempersendakan Raja-Raja Melayu.
Sepertimana artikal yang MP siarkan bertajuk Azmin Biadap Semasa Pertabalan Yang Di-Pertuan Agong pada 12 April lalu... MP amat menyokong dan bersetuju sekali diatas keputusan Majlis Jaksa Pendamai Kelantan mahu pemimpin pembangkang yang didapati mempersenda dan mengejek raja-raja Melayu dikenakan tindakan keras sebagai pengajaran kepada semua pihak.

Tindakan tidak bertanggungjawab itu memang tidak boleh diterima sama sekali kerana ia seperti mempersenda kedudukan raja-raja Melayu yang termaktub dalam Perlembagaan. Tindakan tersebut juga seolah-olah mempersendakan ketuanan Melayu yang mendukung institusi raja berperlembagaan.

Sudah sepatutnya perangai sebegini tidak boleh dibiarkan kerana ia tidak menghormati kedaulatan dan kedudukan raja-raja Melayu, lebih-lebih lagi apabila di lakukan oleh individu yang berstatus pemimpin. Hal ini seharusnya diambil tindakkan bagi mengelak daripada berulang dan menjadi ikutan. Ia betul-betul memalukan orang Melayu.

Sepertimana kenyataan Timbalan Presidennya, Datuk Dr. Mohd. Kaisan Ab. Rahman, “Jika zaman dahulu mana-mana pihak mempersendakan raja-raja boleh dikenakan hukuman keras termasuk buang daerah, maka tindakan serupa perlu dikenakan kepada mereka terlibat,” katanya kepada Utusan Malaysia, semalam.

Dr. Rahman Kadir 
Terdahulu, Pegawai perubatan, Dr. Rahman Kadir mempertahankan pendedahannya bahawa kejadian beberapa pemimpin pembangkang mempersenda dan mengejek raja-raja Melayu memang benar-benar berlaku.

Malah, beliau yang bertugas semasa majlis Istiadat Pertabalan Yang di-Pertuan Agong Ke-XIV, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah di Istana Negara berkata, ada beberapa saksi lain boleh mengesahkan kejadian tersebut berlaku.

Bagaimanapun, beliau enggan mengulas panjang.

"Apa yang berlaku adalah benar dan saya ada beberapa saksi lain yang turut mendengar dengan jelas segala tutur kata beberapa pemimpin pembangkang yang dimaksudkan dan pendedahan ini demi kebenaran.

"Selebihnya saya tidak boleh ulas," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia, semalam.

Sumber: Utusan Online

.

1 comments :

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.