#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

17 April 2012

2016: DS Najib sahkan projek RM60bil dibawa ke Pengerang. Itupun ada yang bantah?

Petronas akan melabur dalam penapisan bersepadu RM60bil utama dan kompleks petrokimia di Pengerang, Johor, yang dikatakan sebagai yang terbesar.

Yang dikenali sebagai Refinery dan Petrokimia Bersepadu Projek Pembangunan (Rapid), ia dijangka akan mula beroperasi menjelang akhir 2016, sebagai sebahagian daripada usaha syarikat minyak nasional itu untuk mengembangkan pengeluaran hiliran.

Sebagai penghargaan: Najib menerima logo Refinery dan Petrokimia Pembangunan Bersepadu (Rapid) projek dari Petronas Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Datuk Shamsul Azhar Abbas selepas pengumuman di ibu pejabat Petronas di Kuala Lumpur semalam. - Azhar MAHFOF / The Star

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengesahkan ini, berikutan cerita StarBiz berita berbuka pada hari Rabu.

Projek raksasa dijangka mewujudkan sekurang-kurangnya 20,000 pekerjaan semasa fasa pembinaan dan 4,000 pekerjaan yang berpotensi untuk pekerja berkemahiran tinggi.

Ini tidak termasuk banyak faedah sampingan dalam sektor berkaitan, Najib berkata, semasa mengumumkan projek di ibu pejabat Petronas di sini, semalam.

"Ia benar-benar inisiatif yang luar biasa dan mercu tanda yang penting bagi Malaysia. Projek ini membentangkan Malaysia dengan kenderaan utama untuk menarik pelaburan langsung asing, meningkatkan pelaburan swasta dan memperluaskan akses negara kepada teknologi bertaraf dunia.

"Ia juga akan memberikan peluang bagi generasi baru profesional teknikal untuk membangunkan kemahiran dan keupayaan mereka," katanya, sambil menambah bahawa kerajaan akan memberikan sokongan penuh dan bantuan.
Projek Rapid, Najib berkata, akan terdiri daripada tiga komponen utama:

  • Penapisan minyak mentah dengan kapasiti kira-kira 300,000 tong sehari, lebih besar daripada gabungan kapasiti kilang penapisan di Melaka dan Kerteh.
  • Keropok nafta dengan keupayaan untuk menghasilkan tiga juta tan etilena, propilena serta C4 dan C5 olefin;
  • Petrokimia pembangunan bersama dengan kapasiti pengeluaran gabungan tiga juta tan setiap tahun, lebih daripada kapasiti pengeluaran gabungan kompleks bersepadu di Kerteh dan Gebeng, Pahang.Najib, yang juga Menteri Kewangan, berkata walaupun projek Rapid tidak adalah sebahagian daripada projek permulaan di bawah Program Transformasi Ekonomi, ia masih sejajar dengan rancangan untuk menjadikan Malaysia sebagai hab industri petroleum yang terkemuka di rantau ini.

Kawasan itu, Najib berkata, adalah dipilih kerana keluasan tanah yang besar, lokasi strategik berhampiran laluan perkapalan antarabangsa yang utama, kemudahan pelabuhan laut dalam dan berdekatan dengan pusat-pusat permintaan serantau.

Sumber : thestar.com

Pada isu berkaitan, pembangunan yang dirancang ini turut mendapat gangguan dari puak-puak pembangkang.


Hanya beberapa kerat muncul menentang projek RAPID yang didalang Singapura dan diusahakan sini oleh DAP dan PKR. Baca Boo Cheng Hau sini

Jelas sekali seperti dikatakan MP Pengerang, Dato Az;lina bahawa hanya orang luar dan orang asing yang terlibat dalam demonstrasi tersebut. Baca di laman Web DAP sini

Ketua PKR Johor Chua Jui Meng membuang pembohongan mengatakan projek ini radioaktif seperti tuduhan sama terhadap Lynas.

BigCat sini memberitahu mereka bayar 18 orang tempatan dan ini adalah kempen nak menghentam polis saja. Kepala demo Suhaizat Kaiat dari PAS adalh juga pendemo yang atur Demo Anti PPSMI. Ini hanya usaha politik untuk melemahkan BN Johor.

Keadaan sebenar di Pengerang adalah berikut yang dijumpai MyMassa:

Warong Kopi Di Sg. Kapal, Pengerang Sunyi Sepi Tiada Orang

Demo PKR Yang Dirancang Di Pengerang Pada 8/4/2012 Dibatalkan Kerana Tiada Sambutan

Rakyat Di Pengerang Menyokong Projek RAPID Petronas Di Kg Mereka,
Cina DAP/PKR Atas Desakan Singapura Menentang Kerana Takut Menyaingi Singapura

Singapura Mengarahkan DAP & PKR menentang Projek RAPID Petronas

Walaupun letih, yang penting kami dapat memberikan anda input bagaimana DAP dan PKR, menerima desakan-desakan sulit dari Singapura, khususnya Temasek Holdings supaya menghalang kemajuan dan pembangunan di Pengerang, Johor. Lee Kuan Yew tidak mahu Singapura mengalami kerugian apabila projek Petronas di Pengerang menjadi kenyataan.

Pada tahun 1990an, Lee Kuan Yew amat marah dengan Tun Mahathir apabila Pelabuhan Tanjung Pelepas(PTP) dibuka kerana kapal-kapal mula singgah di PTP memandangkan kos yang murah dan kawasan yang luas. Lee Kuan Yew menasihati anaknya supaya berusaha menghalang kemajuan di Pengerang kerana ia akan membinasakan Singapura dalam jangka masa yang panjang.

Siapa bantu mereka? DAP dan PKR!

Isu ini juga turut dikongsikan dari : http://theunspinners.blogspot.com

0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.