#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

13 February 2015

Makmal Transformasi PLKN Di Laksanakan


Dengan tujuan bagi mendapatkan maklum balas dari semua pihak yang berkepentingan berhubung transformasi yang ingin  dilaksanakan terhadap Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) pada masa hadapan. Makmal Transformasi PLKN diujudkan dan dirasmikan oleh Menteri Pertahanan, DS Hishamuddin Tun Hussein, hari ini.

Perlaksanaan makmal ini juga bermatlamat untuk menghasilkan satu resolusi yang seterusnya dibentuk menjadi "blueprint" bagi menjayakan transfirmasi PLKN.

Makmal Transformasi PLKN ini akan berlangsung selama 5 minggu bermula 23 Februari sehingga 28 Mac 2015. Seramai 85 orang pihak berkepentingan yang terdiri daripada wakil kementerian, pihak swasta, badan bukan Kerajaan (NGO), pemain-pemain industri, golongan muda, operator kem PLKN, Alumni PLKN, jurulatih PLKN serta pihak ibu bapa bakal terlibat sepanjang pengajuran dijalankan.


Makmal Transformasi PLKN ini akan dilaksanakan dengan Kerjasama Kementerian Pertahanan melalui Jabatan Latihan Khidmat Negara (JLKN) Kementerian Belia Dan Sukan dan PEMANDU. Fokus perbincangan adalah tertumpu kepada perkara pokok utama iaitu modul latihan, pengurusan sumber dan penjenamaan komunikasi.

Perlaksanaan makmal ini amat penting dan kritikal selaras dengan hasrat Perdana Menteri sewaktu ucapan Bajet 2015, yang mengumumkan strategi pertama di dalam Pelan Transformasi Belia Negara, iaitu untuk mengkaji semula PLKN dengan satu konsep baru yang menjalinkan keperluan kemahiran dan kenegaraan.


Turut hadir di dalam majlis berkenaan ialah Menteri Belia Dan Sukan, YB Khairy Jamaluddin dan tidak ketinggalan Pengerusi Program Latihan Khidmat Negara (PLKN), Datuk Noor Ehsanuddin Mohd Harun Narrashid.

 

0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.