#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

24 February 2015

#PRKPermatangPauh: Pilih Calon BN Untuk Wakil Rakyat Yang Lebih Bertanggungjawab - DS Liow



Seluruh dunia pun tahu, penyandang kerusi Permatang Pauh, Datuk Seri Anwar Ibrahim baru-baru ini disabitkan kesalahan terhadapnya dengan hukuman penjara lima tahun kerana kesalahan meliwat bekas pembantu peribadinya Mohd Saiful Bukhari Azlan pada 2008 lalu.

Perkembangan terbaru turut melaporkan bahawa Anwar secara automatik akan hilang kelayakan sebagai anggota parlimen mulai Selasa memandangkan pihak PKR turut menetapkan keputusan untuk tidak memohon pengampunan diraja bagi pembebasan ketua pembangkang tersebut..

Daripada kenyataan yang dikeluarkan oleh Setiausaha agung PKR Rafizi Ramli dimana PKR tidak akan memohon pengampunan diraja bagi pembebasan Anwar dan tiada arahan diterima daripada 
Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk berbuat demikian.yang kini menjalani hukuman penjara lima tahun kerana kesalahan meliwat bekas pembantu peribadinya Mohd Saiful Bukhari Azlan pada 2008.
Maka hal ini sekaligus menunjukkan kemungkinan berlakunya PRK bagi memilih pemimpin baru apabila kelayakan Anwar sebagai anggota Parlimen Permatang Pauh yang disandangnya sejak 2008, disahkan terlucut susulan hukuman mahkamah itu.

Presiden MCA Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata walaupun Permatang Pauh dilihat sebagai kubu kuat PKR, namun penduduk di situ memerlukan wakil rakyat yang dapat memberi khidmat sepenuhnya dan BN bersedia berbuat demikian, sekali gus memberi pilihan untuk pengundi melakukan pembaharuan.

Menteri Pengangkutan itu berkata demikian dalam menjawap pertanyaan kumpulan pemberita ketika menghadiri majlis sambutan Tahun Baharu Cina di Dewan Orang Ramai Sungai Penjuring di sini,semalam..

Walaupun pakatan pembangkang kini menerajui Pulau Pinang, namun hakikatnya jelas parti itu mengalami masalah perpecahan dalaman.

"Dalaman mereka memang berkecai, gagal mencapai kata putus serta persefahaman dalam beberapa isu seperti pelaksanaan hukum hudud dan pilihan raya pihak berkuasa tempatan (PBT)," ujarnya lagi.

DS Liow berkata keadaan itu jauh berbeza dengan BN yang menunjukkan kesepakatan dalam sesuatu perkara demi kepentingan rakyat pelbagai kaum dan agama.

Walau bagaimanpun, pengundi di Parlimen Permatang Pauh bakal mempunyai wakil rakyat lebih bertanggungjawab jika calon Barisan Nasional (BN) diberi peluang mewakili mereka menerusi pilihan raya kecil (PRK) dipercayai diadakan tidak lama lagi.

0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.