#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

18 January 2011

ANALISIS POLITIK: PAS Akan Jadi Mangsa Korban Politik DAP-PKR



PAS perlu melupakan agenda penubuhan negara Islam yang menjadi cita-cita parti Islam itu jika terus bersama pakatan pembangkang, kata penganalisis politik.

Ini kerana, menurut mereka, PAS sering kali ditentang hebat oleh rakannya iaitu DAP mengenai agendanya dan tiada gunanya PAS terus berada dalam gabungan tersebut jika benar-benar mahu meneruskan agenda negara Islam.

"PAS tidak perlu bermimpi bahawa DAP akan menerima agenda negara Islam yang diperjuangkannya kerana DAP dari dahulu lagi tetap dengan agenda negara sekular. Adalah lebih baik PAS berjuang sendirian dan keluar daripada pakatan pembangkang bagi mengekalkan survival parti.

"PKR pun tak ada kenyataan rasmi yang mengatakan mereka menyokong agenda yang dibawa PAS. PAS akan menjadi korban politik mereka (DAP dan Parti Keadilan Rakyat-PKR) jika terus bekerjasama dengan pakatan," kata penganalisis politik Asri Salleh ketika dihubungi Bernama.

Pensyarah Sains Politik di Fakulti Sains Pentadbiran dan Pengajian Polisi Universiti Teknologi Mara (UiTM) kampus Dungun, Terengganu itu juga berkata sekiranya terus berada dalam gabungan tersebut, agenda PAS untuk menubuhkan negara Islam lebih kepada retorik semata-mata bagi mengekalkan kuasa dan sokongan parti itu.

Beliau berkata agenda negara Islam yang diperjuangkan PAS juga terpaksa dibelakangkan kerana perlu mendokong agenda yang dipersetujui bersama DAP dan PKR.

"Jadi PAS terpaksa berkompromi menggadai dasar perjuangannya demi politik. Pada saya, PAS akan menjadi lebih baik jika berada di luar pakatan pembangkang berbanding berada di dalamnya yang dikhuatiri akan menghancurkan parti itu kelak," katanya.


Pada 9 Jan lepas, Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dilaporkan akhbar berkata bahawa PAS akan tetap melaksanakan agenda negara Islam dan tidak akan tunduk terhadap sebarang tekanan termasuk daripada rakan dalam pakatan pembangkang.

Namun, Abdul Hadi menerusi blognya keesokannya, menafikan laporan akhbar itu yang disifatkannya tidak benar, sebaliknya menjelaskan bahawa PAS akan terus menjadi penjaga amanah bagi memperkasakan Islam sebagai agama bagi Persekutuan, di mana perubahan yang ingin dilaksanakan adalah semestinya dalam ruang lingkup perlembagaan dengan Islam sebagai agama rasmi negara.

Sementara itu, seorang lagi penganalisis politik Profesor Datuk Dr Shamsul Amri Baharudin juga berpendapat bahawa PAS perlu keluar dari gabungan DAP dan PKR yang dilihat semakin menghancurkan parti itu.

Katanya, agenda negara Islam yang disuarakan PAS termasuk baru-baru ini dilihat bertujuan bagi menguji penerimaan Penasihat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim dan DAP.

"PAS mula dilihat mahu lari dari pakatan itu dan mula membangkitkan mengenai negara Islam. Pada saya ini adalah tanda-tanda PAS nak keluar dari pakatan pembangkang," katanya ketika dihubungi Bernama.

Pengarah Institut Kajian Etnik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) itu berkata sekiranya pakatan pembangkang menang pada pilihan raya umum akan datang, PAS tetap akan menjadi parti yang ketiga dalam gabungan itu ekoran mempunyai bilangan kerusi yang sedikit.

"Tidak ada ruginya PAS keluar. Nak bincang pasal negara Islam mestilah dengan parti Melayu. PAS jika bersama Barisan Nasional (BN), pasti dia akan mendapat tempat yang lagi bagus. Dalam pakatan tak dapat apa-apa. Jadi elok fikirkan mengenai kerajaan perpaduan demi kepentingan rakyat," katanya.
- Bernama.
Punca segala masalah yang dihadapi Pas sekarang.... Kerana Al-Jub... sokongan  terhadap Pas semakin merosot....
AL-KISAH....
Pemimpin Pas pusat tidak berani bersuara untuk meninggalkan pakatan supaya kekal bersendirian, kerana tidak mahu dilihat oleh penyokong sebagai menentang Mursyidul Am parti itu – Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Walau pun ramai antara mereka tidak senang dengan telatah pemimpin dan dasar perjuangan pakatan, tetapi kerana Nik Aziz masih berkeras mahu sekandang dengan DAP dan PKR, maka hasrat membebaskan Pas dari cengkaman dua parti berlainan dasar itu tidak mampu dilakukan.

Malah untuk bersuara pun tak berani. Kecut dan takutkan herdikan Nik Aziz yang garang dan bengis apabila ada yang berani tegur dan kritik pemimpin dari PKR atau DAP. Apatah lagi kalau dibangkitkan soal membawa Pas keluar pakatan.

Buktinya, Timbalan Presiden Nasaruddin Isa pernah kena ‘balun’ oleh Nik Aziz hingga tepersok ke sudut. Sampai hari ini Nasa masih tidak berapa disenangi oleh puak Nik Aziz.

Kebergantungan Hadi Awang selaku Presiden Pas kepada Nik Aziz menghairankan ramai orang. Mereka yang pernah menyokong Pas dulu berasa hairan kenapa Hadi begitu tunduk dan lentok bila berdepan dengan teguran Nik Aziz.

Terbalik kuang.... macam Nik Aziz pulak yang lebih berkuasa daripada Hadi....

Hakikatnya, nyatalah bahawa kesediaan Pas kekal bersekongkol dengan DAP dan PKR dalam pakatan yang tidak berdaftar itu memungkinkan Pas semkin merosot dari segi politik yang memerlukan sokongan rakyat, terutamanya kaum Melayu.

Selagi Nik Abdul Aziz masih hidup, selagi itu Pas tidak akan berjaya ditarik keluar daripada kandang pakatan.


Dipetik dari SATU MELAYU....

0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.