#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

6 August 2011

Gereja di bela... Hassan dan Jais kan jadi mangsa...

Apa yang berlaku semalam, Menteri Besar Selangor, Khalid Ibrahim mengarahkan JAIS serahkan lapuran, dan tak cukup dengan itu, segala kenyataan Hassan Ali diketepikan kononnya tiada kena mengena dengan pehak kepimpinan PAS negeri serta lain-lain exco diarahkan tutup mulut. Jangan ada perbincang langsung tentang isu serbu gereja tu. 


Kit Siang turut mengeluarkan kenyataan mengutuk Hasan Ali sebagai tidak "toe the line", tak ikut dasar pakatan pembangkang, katanya.


Hassan Ali di jadikan sasaran. JAIS mula dicemuh. Dan yang paling sedih, kawan-kawan Hasan Ali dalam PAS pun bagaikan tak mampu untuk bersama pertahankan Islam, apatah lagi membela Hassan Ali.


Akhirnya, tindakan Hassan Ali mempertahankan tindakan JAIS itu dijadikan alasan untuk heret beliau ke hadapan Jawatankuasa Perhubungan PAS Negeri Selangor. Khalid Samad, yang dibuang oleh Hassan Ali dalam kepimpinan PAS Selangor yang lepas mengambil peluang ini mempersoalkan tindakan Hassan Ali, dan menuntut beliau memberikan penjelasan.


Percakapan Khalid Ibrahim pula, nampak lebih  memihak kepada penganjur program di gereja tersebut serta begitu percaya bahawa mereka  tahu akan peruntukan Perlembagaan Persekutuan yang mana menyebarkan agama lain kepada umat Islam adalah tidak dibenarkan.


Sebaliknya, tindakan pihak JAIS diputar-belit dengan dakwaan kononnya pihak JAIS "menyerbu satu majlis disebuah gereja tanpa waran". Bermacam ayat gempar dan menggerunkan diguna untuk memberi satu persepsi yang menakutkan, seolah-olah telah berlaku pembunuhan dan penyembelihan ramai-ramai didalam gereja itu. 


Hakikatnya pihak JAIS hanya pergi menyiasat. Dan berdasarkan maklumat, dipercayai ada kegiatan cuba mendakyahkan agama Kristian kepada hadirin termasuk yang Islam.


Biar pun pihak JAIS telah mengeluarkan kenyataan bahawa tindakkannya juga mengikut undang disertakan sebab-sebab yang boleh di percayai seperti tidak juga di ambil peduli Kalid Ibrahim. 


Penjelasan berkenaan bagaimanapun tidak dapat memuaskan hati pemimpin PAS, termasuk timbalan pesuruhjaya negeri Khalid Samad yang mahu Hasan mengemukakan bukti berkenaan.


Tidak mustahil la, diakhirnya nanti, Hassan Ali dan JAIS akan disuruh meminta maaf kepada pihak Methodist Church dan kaum Kristian tu semua. 


Itulah yang terjadi semasa isu rampasan arak dahulu pun. Hassan Ali kena berma'af-ma'afan, sehingga jatuh maruah beliau sebagai pejuang Islam. Dan ketika itu pihak MBSA, bukan sahaja disuruh mintak ma'af, malah dipaksa serahkan balik arak-arak yang dirampas kepada tokey-tokey arak. Begitulah murahnya harga Islam sekarang. 


Semuanya kerana apa? Kerana adanya para ahli politik rakus yang sanggup melacurkan agama mereka demi untuk mendapat sedikit kuasa dan habuan ke Putrajaya!


Kepada YB Datuk Hassan Ali, penulis tahu beliau seorang yang sangat sayangkan Islam. Beliau sanggup tinggalkan kedudukan lumayan, populariti dan habuan jawatan semata-mata untuk perjuangkan Islam. Dan beliau sertai PAS, sebagaimana ramai yang lain, kerana terpedaya dengan slogan "pangkah PAS masuk syurga". 


Tetapi kini kita semua tahu, PAS adalah sebuah parti politik biasa, bukan satu agama. PAS saperti parti politik lain juga berangan mahu berkuasa. PAS juga mahu merasa duduk diatas takhta. Jangankan perjuangan negara Islam campak kelongkang, kalimah ALLAH pun PAS sedia benarkan kristian gunakan...


Bayang apa akan jadi kalau gereja-gereja di Malaysia dinamakan "Rumah ALLAH"! Belum letak pun ada Melayu bangang yang sanggup cari makan kat gereja!

Sumber: ZN

0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.