#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

22 August 2011

LIVE DARI KAMAR PERBICARAAN ANWAR: Tok Bomoh orang asli Anwar beri semangat di kamar mahkamah?



Anwar Ibrahim memilih untuk memberikan keterangan bela diri daripada kandang tertuduh, hari ini.

---------------------------------------------

8:36 - Kira-kira 12 orang penyokong Anwar termasuk Saden Wateh. Mereka menantikan Anwar tiba. Di luar kamar mahkamah, ada kira-kira 30 wartawan tempatan. Belum dibenar masuk lagi.


8:43
 - Barisan Pendakwa dah masuk dalam kamar kecuali Peguambela belum ada seorang pun masuk. Wartawan dibenar masuk. Rata-rata mereka menjangkakan kes ditangguhkan dan Anwar akan sedaya upaya elak bicara hari ini.

8:48 - Seramai lebih kurang 20 orang memakai baju kuning berkumpul di luar mahkamah Jalan Duta bagi memprotes dan mengecam dsai ekoran kes liwat. Kumpulan ini di ketuai oleh SD Johari, ahli UMNO SHah ALam. Pada T Shirt tertulis Peliwat 2.0. Kah Kah kah ...

8:49 - Dalam kamar ada 4 pemerhati luar negara, rata2 dari Australia dan AS. Mereka menjadi pemerhati untuk proses pembelaan. Juga kelihatan Tok Bomoh org asli Anwar. Mungkin beri semangat kepada Anwar untuk bela diri.

8:59 - Kumpulan baju kuning tadi mengenali diri mereka sebagai Gerakan Anti Liwat 2.0. Mereka bawa beberapa sepanduk bertulis 'Mahkamah Keadilan dipermainkan', 'Selamatkan Malaysia dari Peliwat 2.0', dan 'Justice with Saiful - We will be with you forever'.

Betul sangat ... pasal seekor binatang Peliwat negara kita jadi huru hara, tidak aman, dan kucar kacir.

9:02 - Nair baru tiba bersama pakar forensik dari Australia, Dr Brian McDonald. Nair kelihatan agak ceria sambil melambai kepada beberapa pemerhati luar dikamar. Beliau turut tergesa-gesa keluar kamar untuk adakan perbincangan.



Suspek kami ... Dr Brian MacDonald sudah dapat doktor yang sanggup rosakkan reputasi profesyenal untuk wang yang lumayan bagi memperakui A&W Anwar sudah tidak berupaya. Konon orang 60an umur tak upaya balun orang 20an ...

Usahlah bermimpi. Dulu ngaku hebat. Panjang pun sampai ke lantai ...

9:12 - Peliwat 2.0 tiba bersama isteri dan dua orang anak. Juga kelihatan lebihan kaki ampunya seperti Yusmadi Yusof, Latheefa Koyak, dan N. Surendren. Anwar kelihatan agak tidak ceria dan sedikit mengantuk. Mungkin fikirkan nasibnya pada pagi ini.

Nota untuk Vinnan: Bolayan. Jangan bersusah nak komen sini keling rasis!

9:21: Kelihatan hadhir adalah Rodzan Mat Rasip - Timbalan Ketua Penerangan PAS Pusat

9:23 - Anwar kelihatan berbincang dengan S Nair. Kelihatan serius dan kritikal. Apa yang mahu dilakukan? Tangguh? Bela diri sebentar?

To use or not to use that last card???? Decision decision decision ...

9:25 - Macam mana rupanya itek duduk bersebelahan bomoh orang Asli? Abdul Malik "Itik", ADUN Melayu boneka dari Batu Maung sampaidan didudukan sebelah Bomoh Orang Asli.

Karpal baru tiba di luar mahkamah dan sebelum masuk kamar, dia memanggil semua barisan peguambela untuk bincang. Mesti benda serius ni ... dari tadi macam gini.

9:28 - Beberapa wartawan menjangkakan 7 orang akan dipanggil sebagai saksi - PM, Rosmah, Musa Hassan, Rodwan, Dr Osman, Jururawat Pusrawi dan salah satu dari dua orang gaji Hasanuddin. Mereka akan meminta mahkamah keluarkan sapina.

9:31 - Khalid Ibrahim dan Nurul Izzah baru tiba. Khalid seperti baru bangun tidur dgn rambut kusut masai.

------------------------

9:34 - Bicara mula. Hakim nyatakan 3 pilihan - beri keterangan dalam kandang saksi, kandang tertuduh dan b'diam diri.

Anwar pilih beri kanyataan dari dalam kandang saksi. Semasa hakim nyatakan itu, Anwar bangun tanda faham dan muka agak pucat.

Jeng jeng jeng ...

9:37 - Karpal minta 15 minit rehat sebelum Anwar beri keterangan. Dah masanya pun masih nak tunda lagi. Hai .... pakar tunda.

Hakim agak tegas pagi ini dan tak melayan permintaan Karpal.

9:47 - Anwar masuk kandang tertuduh dan kelihatan muka agak merah dan tertekan. Turut membaca kertas yang mengandungi perkara yang akan diberi keterangan.

Mahfudz baru tiba. Pembacaan peliwat terganggu dengan kehadiran Mahfuz dan terpaksa bersembang dengannya. Wan Azizah kelihatan agak tenang dan sedikit tertekan. Senyap untuk menantikan suami bela diri.

9:57 - ANwar menceritakan dituduh liwat kali pertama semasa zaman Tun Dr Mahathir dan kejadian itu 15 tahun lalu. Mendakwa tuduhan tersebut adalah fitnah untuk menjatuhkannya. Dia mendakwa Saiful menipu dalam kenyataan.

Anwar menyatakan senario sama untuk kes kali ini dan personalitinya adalah sama untuk kes liwat pertama. Semuanya konspirasi menjatuhkannya.

10:03
 - Anwar mendakwa pendakwa gagal dalam tugasnya dalam kes ini seperti senarai saksi; nota perubatan; keterangan saksi; dan forensik. Dia menyatakan pihak luar menyatakan beliau sengaja delay kes dan dituduh semua ini mainan UMNO. Dia turut meyelar media massa kerana tidak beri kenyataan sebenar dan semuanya berlandaskan politik. Rata2 Anwar menyalahkan UMNO dalam melakukan konspirasi.

Hakim kelihatan hanya mendengar kenyataan Anwar tanpa mencatatkan fakta.



10:03 - Anwar mendakwa pendakwa gagal dalam tugasnya dalam kes ini seperti senarai saksi; nota perubatan; keterangan saksi; dan forensik. Dia menyatakan pihak luar menyatakan beliau sengaja delay kes dan dituduh semua ini mainan UMNO. Dia turut meyelar media massa kerana tidak beri kenyataan sebenar dan semuanya berlandaskan politik. Rata2 Anwar menyalahkan UMNO dalam melakukan konspirasi. 

Hakim kelihatan hanya mendengar kenyataan Anwar tanpa mencatatkan fakta. 

10:10 - Anwar menyelitkan ayat al-quran surah al-maidah ayat 8. Rata-rata yang hadir agak tercengang dengan ayat tersebut mengenai keadilan. 

ALLAH berfirman yang bermaksud: “Wahai orang beriman! Hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa juga) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada takwa. Dan bertakwa kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan.” (Surah Al-Maidah, ayat 8)

10:13 - Anwar menuduh Farah Azlina telah membocorkan kenyataannya dan saksi kepada Saiful. Ketidak adilan berada di pihak Pendakwa. Tindakan AG mengeluarkan Farah agak lewat memandangkan berlaku kebocoran. Anwar menyatakan eviden ini adalah kukuh. 

Mengenai pra penghakiman hakim juga berlaku tidak adil memandangkan keputusan samada bersalah atau tidak perlu diberikan selepas berakhirnya bela diri dan bukan ditengah-tengah bicara. Disitu dilihat ketidakadilan dan bias. 

10:25 - Maaf lambat skit maklumat sampai.... 

10:32 - Semasa Anwar beri bela diri, Karpal nyatakan sesuatu pada Dato Yusof yang duduk bersebelahan. Kebanyakan yang hadir agak mengantuk dengan kenyataan Anwar yang kerap menyalahkan pihak lain atas kesalahannya. 

10:38 - Anwar turut menyatakan "How could these circumtances to take stand under oath they refuse to testify in the court. PM, his wife, Rodwan, and Musa came to be interviewed and not prepare to be interviewed. This cause sapina for their presence." 

10:42 - Anwar mengesahkan kehadiran melalui rakaman video oleh forensik. Kehadiran untuk tugas meeting bersama Ibrahim Yaacob. Dia menyatakan tuduhan tersebut adalah fitnah oleh Saiful yang mempunyai hubungan politik dan merupakan UMNO Operative. 

Adakah wajar seorang tua umur 60 thn melakukan kerja seks ini? 

10:47 - Anwar berkata Saiful membuat fitnah dan perjumpaan dengan PM dan Rodwan merupakan konspirasi. Menyatakan kenyataan Dr Siah dan Nor Idora dari Jabatan Kimia boleh dipertikaikan kesahihannya dan mempunyai perancangan tertentu terhadapnya. 


10:52 - Anwar minta tangguh kerana penat bercakap. Sambung jam 1115.

Anwar duduk dbarisan kedua peguambela memandangkan dalam dock tiada ada microfon. Tetapi hakim setuju utk mengandaikan dalam rekod bahawa Anwar duduk dalam dock.



RUMUSAN: 

Anwar memberi keterangan dari kandang tertuduh dan dalam keterangannya Anwar memberi latarbelakang beliau bermula dari pemecatan beliau dari kabinet oleh Tun Dr Mahathir, Mantan PM atas alasan salahguna kuasa dan skandal liwat yang ddakwa suatu konspirasi menjatuhkan beliau.

Anwar menafikan kes liwat terhadap Saiful dan ia merupa konspirasi kedua pihak tertentu bagi menjatuhkan karier politik selain ia suatu character assanination. Menariknya beliau merujuk kepada perbicaraan Nelson Mandela yang tidak adil semasa berjuang menentang dasar arpartheid.

Anwar menuduh Tan Sri Gani Patail serta Tan Sri Musa Hassan dipergunakan pihak tertentu bagi menjatuhkan beliau dua kali berturut iaitu pada 1997 dan 2008.

Dia menuduh pihak pendakwa tidak memberi keadilan sepenuh bagi pembelaan beliau (tidak membekalkan bukti-bukti yang dminta). Ini katanya telah menyebabkan wujudnya prejudis dan kesukaran terhadap pembelaannya.

Anwar turut menuduh pemimpin politik UMNO di bawah kepimpinan Dato Seri Najib, PM m serta media massa UMNO.
---------------------------------------------------------

11:15 - Bicara sambung. Karpal minta hakim supaya Anwar beri kenyataan sambil duduk.

Anwar menyatakan Twitter mengenai tiga barang kes dan tahanan terhadapnya. Menurutnya penggambilan barang kes tersebut tidak ikut undang-undang.

Turut dipertikaikan keputusan hakim pada awalnya telah ditarik selepas pendakwa mengemukakan salinan asal waran tangkap.



11:23 - Anwar mempertikaikan bukti utama yang menjadi asas utama pendakwa sebagai dipergunakan untuk memburukannya. Bukti DNA lewat 43 jam lambat dihantar ke Jabatan kimia oleh IO. Kelewetan tersebut adalah serius memandangkan dicemarkan bakteria dan tidak ikut IGSO.

11:30 - Awnar mendakwa apa yang berlaku adalah konspirasi PM untuk menjatuhkannya. Ini bukan perbicaraan jenayah. Kes yang sama berlaku pada 1998. PM jadikan Tun Dr Mahathir sebagai mentor dan gunakan AG dan polis dalam melaksanakan kerakusan politik. Tujuannya adalah satu untuk memburukannya. Saiful dipergunakan untuk menjatuhkannya dimana sebelum ini bermasalah di Universiti.

11:43 - Anwar menyatakan perbicaraan ini bukan adil kerana ada campurtangan pihak ketiga dan disusun dengan rapi untuk menjatuhkannya.

11:47 - Anwar selesai beri keterangan bela diri.

11:48
 - Karpal minta statement Anwar sebagai ditender. Dato Yusof minta masa untuk kaji keterangan berunsur politik Anwar di luar kandang (saksi). Karpal juga mohon sapina untuk panggil saksi. Hakim nyatakan kes sambung esok jam 9 untuk pakar forensik dan DNA dari luar oleh pihak pembelaan.



Untuk mengikuti kisah perbicaraan liwat Anwar selanjut: KLIK The Unspinners


Mari imbas kembali video ini:


0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.