#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

26 May 2015

ISU ROHINGYA : 'ASEAN' perlu ambil langkah terbaik. - Tan Sri Dr. Syed Hamid Albar



Berikutan kebanjiran pelarian Rohingya ke Malaysia dan rantau ini, sebagai pengerusi negara-negara Asean, Malaysia perlu mengambil langkah terbaik menyelesaikan masalah berkenaan.dan harus memanggil mesyuarat tergempar dengan semua negara anggota ASEAN bagi membincangkan isu pelarian Rohingya itu.

Tan Sri Dr. Syed Hamid Albar, Duta Khas Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) mengenai Rohingya, berkata tidak ada cara lebih baik untuk menangani isu itu selain melibatkan semua pihak yang terbabit.

Tan Sri Syed turut menegaskan bahawa, ASEAN tidak boleh pandang remeh isu pelarian Rohingya dan perlu berfikir atas dasar kemanusiaan dan perlu melihat hingga ke akar sebab perkara ini berlaku.

Setakat ini, kita telah menyaksikan lebih seribu pelarian Rohingya mendarat secara haram di Pulau Langkawi kerana lokasinya paling utara dekat sempadan Thailand yang kemudian ditahan dan ditempatkan di Depoh Tahanan Jabatan Imigresen di Belantik, Kedah," katanya lagi.

"Etnik Rohingya kini tidak diterima negara Myanmar berikutan isu pelarian, dan kedua adalah pemerdagangan manusia. Isu ini penting dan sekiranya tidak diatasi, ASEAN akan berhadapan dengan pelbagai masalah," jelas Tan Sri Dr. Syed Hamid.


Beliau berkata demikian ketika apabila ditanya selepas melancarkan pakaian seragam baru kakitangan kaunter Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) sempena ulang tahun pertama pejabat SPAD di Kelana Jaya

Tindakkan menukar pakaian seragam yang baru itu adalah antara usaha SPAD bagi meningkatkan identiti korporat mereka.

Sebagai Pengerusi SPAD, Tan Sri Dr. Syed Hamid Albar berkata, selain profesionalisme dan peningkatan mutu perkhidmatan kepada pelanggan, SPAD telah melakukan pelbagai penambahbaikkan di pejabatnya termasuk pengenalan sistem rating dan maklumbalas daripada pelanggan dan sistem pengurusan 'queue'.


Majlis perasmian yang juga disempurnakan oleh Pengerusinya itu, turut disertai oleh Ketua Pegawai Eksekutif, En. Mohd. Nur Ismal Mohamed Kamal, Ketua Pegawai Pembangunan, Dr. Prodyut Dutt dan Ketua Bahagian Operasi, En. Halim Husain.

0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.