#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

18 May 2015

KES ROGOL : Mohon Timbang Semula Keputusan - Wanita MCA


Berikutan dari keputusan Mahkamah Rayuan di Sibu keatas satu kes rogol baru-baru ini, dimana telah membebaskan pesalahnya daripada jenayah itu walaupun mengaku bersalah, Wanita MCA akan memohon serta mendesak bagi semakan kehakiman berhubung kes rogol statutori di Sibu itu daripada Peguam Negara.

Bunya Jalong, 60, bukan hanya mengaku merogol mangsa (gadis 14 tahun) , empat tahun lepas. Malah, gadis tersebut juga telah melahirkan seorang anak yang DNA bayi itu sepadan dengan Bunya.

Pada sidang media di Wisma MCA, kelmarin. Ketua Wanita MCA, Datuk Heng Seai Kie berkata, Wanita MCA berpendapat penjelasan yang sahih perlu diberikan bagi justifikasi keputusan itu kerana keadilan bukan sahaja perlu dilaksanakan tetapi juga mesti dilihat telah dilaksanakan.

Hal ini turut mencetuskan kemarahan banyak pihak selain meminta Mahkamah Rayuan menimbang semula keputusan tersebut.

Berhubung keputusan kes yang amat mengejutkannya itu, Datuk Heng berkata beliau dan pasukannya akan berjumpa Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail pada minggu hadapan.

Menurut beliau lagi, pergerakan itu juga telah menubuhkan Jawatankuasa Semakan Undang-Undang untuk mengkaji undang-undang dan peraturan yang tidak memihak kepada wanita, remaja perempuan dan kanak-kanak.

"Antara aspek yang akan dikaji adalah penjagaan dan kewarganegaraan kanak-kanak yang dilahirkan wanita warga Malaysia yang berkahwin dengan warga asing" katanya lagi.
Bagi tujuan ini, Wanita MCA berharap untuk mengadakan perbincangan dengan NGO (badan bukan kerajaan) dan kumpulan wanita. Datuk Heng berkata Seksyen 375 Kanun Keseksaan juga perlu dipinda untuk memberikan definisi lebih luas tentang rogol.

....................................................................................

#MP: 
Pesalah mengaku merogol gadis 14 tahun dibebaskan? Boleh gitu? 
Dah seperti membiarkan penjenayah seks hidup bebas pulak ni... Nampaknya kanak-kanak perempuan atau gadis remaja, macam dah tiada perlindungan di mahkamah... Macam ni punya gaya, bertambah ramai la yang “tak bertanggungjawab” dan sesuka hati buat jenayah rogol merogol ni... 

Apa pun, tahniah Wanita MCA. Terbaik tuuu,.. MP sokong 100%..!

0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.