#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

18 May 2015

PERINGATAN: Lapor jika ada tambang bas lebih 'mahal' - Ketua Penguatkuasa SPAD



Tibanya musim perayaan dan cuti yang panjang tidak lama lagi. Ketua Penguatkuasa Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), Datuk Che Hasni Che Ahmad mengulangi amaran kepada semua pengendali/operator pengusaha bas express agar jangan sesekali menjual tiket pada harga lebih mahal dari yang sepatutnya.


 Ketua Penguatkuasa SPAD, Datuk Che Hasni Che Ahmad bersama pemberita selepas
operasi bersepadu SPAD bersama-sama agensi penguatkuasaan
lain di Plaza Tol Jasin di sini, Jumaat lalu. 
SPAD juga memandang serius terhadap kegiatan haram 'ulat tiket' dan turut diingatkan kepada semua pengendali/operator bas tidak terlibat mahu pun bersekongkol dengan mereka.

AWAS... Jauhi 'Ulat Tiket'
Kepada yang engkar atau melanggar undang-undang yang telah ditetapkan itu, tindakan tegas akan dikenakan mengikut Seksyen 205(1) Akta Pengangkutan Awam Darat 2010 (Akta 715) yang memperuntukkan hukuman denda maksimum RM50,000 atau penjara tidak lebih lima tahun atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan."

Pada operasi bersepadu SPAD bersama-sama agensi penguatkuasaan lain di Plaza Tol Jasin, baru-baru ini. Sebuah pengusaha bas ekspres telah ditahan setelah disyaki terlibat dengan kegiatan ulat tiket. Hasil pemeriksaan dan siasatan, SPAD mendapati terdapat harga tiket berbeza-beza ditawarkan kepada penumpang hingga ada di antaranya tidak memiliki tiket bas.

Bagi kes-kes seperti ini, SPAD akan menjalankan siasatan lanjut terhadap pemandu, penumpang dan pengusaha bas berkenaan bagi tindakan susulan," jelas Datuk Che Hasni.
"Sehubungan itu, kepada penumpang yang mengalami situasi serupa, hendaklah melaporkannya terus kepada SPAD untuk tindakan selanjutnya," tegas beliau lagi.

Talian Aduan SPAD

0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.