#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

24 Januari 2014

Guru SJK (Cina) di Sungkai sumbat rumput di mulut murid Melayu macam lembu.

Gambar Chen Yan Yan, guru terlibat.

Semakin hari semakin hebat nampaknya bangsa Cina membuat tindakkan yang tak sepatutnya terhadap Melayu dan umat Islam di negara ini.

Kalau kita ingat lagi kes Guru Besar memaksa seorang guru mualaf membuka tudung ketika mengajar (KLIK) dan isu penganjur majlis makan malam menghalau seorang artis turun pentas kerana memakai tudung (KLIK), sebelum ini...

Nah, ni satu lagi kerja gila seorang guru berbangsa Cina bernama Chen Yan Yan telah mendera murid Melayu seperti lembu dengan memakaikan loceng di leher dan menyumbat rumput kedalam mulut mereka.


Kejadian berlaku di SJK (Cina) Khai Meng, Sungkai, Perak. Kerana tindakkan melampau guru tersebut, bapa murid bekenaan telah membuat laporan polis dan mendakwa anaknya Mohd Izat Iqbal bersama seorang rakan Muhamad Naswinder telah diberi makan rumput dengan diberi pakai loceng seperti lembu atas kesalahan tidak menyiapkan kerja sekolah.


Tidak cukup dengan itu, guru terbabit telah mengambil gambar anaknya dengan menggunakan telefon bimbit dan ditunjukkan kepada murud-murid lain didalam kelas serta berkata akan memasukkan gambar tersebut ke dalam facebook.

Mohd Izat Iqbal bersama rakannya.

Persoalannya, tiadakah hukuman lain boleh dikenakan terhadap kedua-dua murid Melayu itu? Tak ke menghina namanya tu?

Inilah jadinya, selagi tiada satu hukuman berat di kenakan terhadap mereka-mereka yang suka menghina atau memperbodohkan Melayu serta Islam dinegara ini... Selagi itu lah mereka berani lakukan apa saja mereka suka.

Cukup-cukup lah dengan tindakkan memberi maaf tuuu! Cuba kalau kena pada anak kita, bagaimana?


ARTIKAL TERDAHULU: KLIK SINI

Reaksi:

9 ulasan :

  1. Gambar pemakan babi tu dah adakan...orang sana tolong pegi cari cina babi ni dan sembelih dia pastu campak dalam kandang babi,,kalau orang sana tak buat..korang dikira bersahabat dgn cina babi ni

    BalasPadam
  2. Tak baik kita marahkan cikgu ni ... kalau boleh marilah kita ramai2 cium kaki beliau ni .. Ingat jangan buat laporan polis , sebab lepas ni beliau akan minta maaf dan peminpin kerajaan yang kita sayangi akan memberi maaf...sedarlah sesungguhnya kita orang melayu memang layak dihina dengan sehina2nya .. dan KDN juga merestuinya...kita tunggu dan lihat .drama kemaafan selepas ini..

    BalasPadam
  3. Kes Sungkai: memang berasas..berlaku 23hb Jan melibatkan 4 org murid( 2 Melayu 2 Cina). Cina x kena hukuman sbb dikatakan slow learner, Melayu 2 org tu mmg kene denda gantung loceng di leher dan digelar bodoh mcm lembu makan rumput. PPD dah turun siasat ..melibatkan ibubapa, pihak sekolah dan polis. Cikgu berkenaan mengaku & mohon maaf. * Sumber: Pengarah JPN

    BalasPadam
  4. Bagi maaf lagi? Huhhh! Memang gampang.

    BalasPadam
  5. muka cikgu ni sebijik macam babi hutan!!

    BalasPadam
  6. KENYATAAN MEDIA GPMS (26 Januari 2014) berkenaan isu pelajar Melayu dipaksa makan rumput di Sungkai, Perak. GPMS difahamkan bhw Guru BI berketurunan Cina di SJKC tersebut telah mengambil tindakan hanya kpd pelajar Melayu yg gagal menyiapkan tugasan sekolah yg diberinya dan pelajar cina yg turut gagal menyiapkan tugasan itu dikecualikan drpd hukuman. GPMS mendesak Kementerian Pendidikan mengambil tindakan segera dgn mengantung kerja guru tersebut dan memindahkan dia utk mengajar ke Borneo. Kami percaya sekiranya guru Melayu yg melakukan perkara ini, nescaya dia akan segera dipanggil, disiasat dan dihukum sekeras mungkin. GPMS mengecam tindakan kurang siuman guru di SJKC tersebut dan percaya tindakan bersifat perkauman ini akan membw kesan buruk kpd usaha kerajaan dlm perpaduan kaum di negara ini. Jais Abd Karim, Presiden GPMS.

    BalasPadam
  7. Mohon maaf aje? malu aku dgn Melayu sungkai....... tak de telor. Kalau aku buat kat anak cina apa kesannya pada aku? mesti kena tukar sekolah punya. Bodoh punya org kementerian.

    BalasPadam
  8. Pada pandangan saya tindakan yang dilakukan oleh guru ini memang salah dan dalampada guru ini memang patut menerima hukuman kita perlu juga lihat punca perkara ini terjadi iaitu murid yang tidak buat homework. Apakah pula cadangan kita kepada murid yang tidak buat homework?

    BalasPadam
  9. Ini memang nak kena cantas nih..

    BalasPadam

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.