#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

30 January 2014

TRAGEDI BAS GENTING: SPAD dipersalahkan?

Bas terjunam di Jalan Genting Highlands, Ogos lalu.

Apabila pengerusi SPAD, Tan Sri Syed Hamid Albar mengatakan dia berasa hairan dengan kenyataan Hishamuddin, persoalannya itu memang punyai asas.

Ia berikutan apabila Pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein menuding jari kepada Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) berhubung tragedi kemalangan bas di Genting Highland tahun lalu.

Hishamuddin dilaporkan berkata jawatankuasa berkenaan menemui kelemahan SPAD meluluskan lesen pengendali sebagai salah satu punca kemalangan itu.

Untuk makluman, SPAD merupakan agensi yang bertanggungjawab dalam soal perlesenan. Manakala dalam hal ehwal keselamatan pula ia dipertanggungjawabkan oleh agensi-agensi lain.

Padahal sebelum ini, Hishamuddin sendiri telah mengumumkan bahawa antara punca kemalangan adalah bas tersebut didapati dipandu laju melebihi had laju iaitu 50km/jam selain kekurangan kecekapan fungsi brek pada bas berkenaan.

Agak hairan bila Hishamuddin boleh mengeluarkan kenyataan sebegitu. Apa tujuan dan apa sebabnya masih tidak dapat dipastikan. Samada ada dinasihat atau memandai-mandai, tak tau lah.

Maklumat lain, laporan siasatan Institut Keselamatan Jalan Raya (Miros) juga mendapati kelajuan punca utama kemalangan, Ogos lalu.

Tan Sri Syed Hamid Albar - Pengerusi SPAD

Tan Sri Syed Hamid berkata, "Saya hairan apa pasal nama SPAD sahaja disebut. Jadi saya nak tahulah. Kita nak dapatkan kenyataan dia (Hishamuddin). Untuk bagi komen sekarang tak adil sebab saya tak baca lagi laporan itu. Saya tengok di suratkhabar dan internet. Ia mungkin tak betul.

"Saya tak mahu komen sangat kerana benda itu (laporan) belum lagi dibentangkan di kabinet. Kita pun tak ada salinan. Kita tak tahu apa syor dan apa rasional. Saya pun tak mahu komen lebih kerana kalau kita komen berkenaan liabiliti atau apa-apa ia mungkin mempunyai implikasi undang-undang.

"Menteri boleh cakap apa sahaja dia nak cakap. Tetapi di bawah akta adalah sangat jelas bahawa SPAD adalah di bawah Perdana Menteri. Kalau Menteri ada cadangan, terpulang kepada dia untuk bentangkan kepada Perdana Menteri. Kalau Perdana Menteri membuat keputusan, kita akan laksanakan apa jua keputusan yang dia buat," katanya kepada pemberita selepas melancarkan bas baharu Syarikat Kenderaan S & S Sdn Bhd di Kluang, Johor, semalam. - Sumber


Persoalannya, adakah adil SPAD dipersalahkan? Kenapa Hishamuddin kata begitu? ( KLIK )

ARTIKAL BERKAITAN KLIK DIBAWAH:
- Artikal 01
- Artikal 02






0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.