#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

25 January 2014

BR1M : Agihan di buat pada pertengahan bulan Fabruari.



Seramai 7.9 juta isi rumah dan individu bujang yang berkelayakan akan menerima Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) pada pertengahan bulan depan.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, pengagihan bantuan berkenaan akan membantu mengurangkan beban rakyat dalam menghadapi masalah kenaikan harga barang.

Beliau berkata, pertumbuhan ekonomi negara berada dalam keadaan baik dan meyakinkan namun tidak dinafikan rakyat menghadapi masalah berhubung kenaikan harga barang.

"Kerajaan sedang menangani cabaran ini dengan pelbagai langkah yang diumumkan termasuk program melibatkan Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA).

"Kita juga menunggu hasil daripada kajian makmal yang akan mencadangkan langkah tambahan untuk mengurangkan beban rakyat," katanya selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO di sini hari ini.

Najib yang juga Presiden UMNO berkata, selain itu, kerajaan turut melihat kepada masalah rantaian pembekalan yang wujud kerana mungkin ada pihak pemborong menaikkan harga kepada peruncit dan pada bukan dasar berpatutan.

Katanya, kerajaan juga mengambil maklum bahawa kesan musim tengkujuh menyebabkan sesetengah harga barangan itu dinaikkan.

"Namun dengan langkah yang sedang dan akan diambil kerajaan, kita akan dapat membendung perkara itu," katanya.



Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140125/dn_02/BR1M-diagih-bulan-depan#ixzz2rNHk4Wph
© Utusan Melayu (M) Bhd

0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.