RM2.6 wang 1MDB?

19 Disember 2013

BARANG NAIK: Sengaja ke? KLIK baca ni!


Ramai nampaknya komplen pasal barang naik. Dengar cerita sampai ada geng yang jual ayam kat pasar malam pun komplen...

Ditambah lagi dengan page2 pro BN turut sama menyatakan rasa tak puas hati...

Mesti ramai yg fikir... BN ni bodoh sangat ke sampai tak pandai nak cari sokongan dengan tindakan tak popular ni?

Mesti ramai yg setuju bila cakap BN ni bodoh... tapi MP takde la... Rasanya ini tindakan yg bijak... Mesti ramai yang tanya kenapa?

Ok, dengar jawapanya satu persatu...

Sebelum bagi jawapan kita tengok balik beberapa fakta:

1)BN menang PRU 13 adalah diatas undi Bumiputera.

2)BN menang di kawasan luar bandar dan borneo.

3)Walaupun ramai Melayu yg menyokong BN tapi bilangannya tidak mencukupi utk BN menang di kawasan Bandar kerana majoriti penduduk bandar adalah org Cina dan Melayu itu sendiri berpecah kepada UMNO, PAS dan PKR.

4)Utk BN menguasai 2/3 parlimen BN perlu undi Cina dan India.

5)Kenapa perlu undi Cina? 
Sebab nak menyatukan Melayu adalah lebih susah dari nak pecahkan sokongan Cina kepada DAP. (Kalau senang... dah lama dah tinggal satu parti Melayu)

Jadi dari fakta di atas admin akan ceritakan pasal Rasionalisasi Subsidi...

-Apa kebendernyer tu? 
Bahasa mudahnya ialah kerajaan kurangkan subsidi dan duit subsidi tu disalurkan ke tempat lain yg lebih bermanfaat...
-Apa tolong rakyat tu bukan bermanfaat ker?
Mmg bermanfaat tapi bukan semua rakyat layak utk subsidi lagi pun bila dah terbiasa dgn subsidi rakyat sendiri kurang jelas dan tidak sedar hasil usaha kerajaan utk meringankan beban rakyat... Sudah banyak yg diberi tapi ramai yg masih komplen bahawa kerajaan tak buat apa2 utk mereka.

-Siapa mereka tu?
Mereka yg banyak komplen tu ialah penduduk2 bandar... mereka2 inilah yg sentiasa fikir bahawa mereka langsung tidak terhutang budi dgn kerajaan dan mereka fikir kesenangan hidup mereka2 ini adalah hasil usaha mereka sendiri.

-Habis org kampung macamana? 
Kan kalau harga barang naik semua tempat akan naik.
Betul... mmg akan naik utk semua tempat... tapi org kampung keperluannya tak banyak... diorang tak naik mercedes pegi menoreh dan tak duduk coffee bean utk secawan kopi... kalau ada pun kenaikan harga org kampung hanya akan terasa sedikit sahaja bahangnya... Lagi pun mereka juga diberi bantuan seperti BR1M... Mcm kenaikan tariff elektrik hari tu... org kampung yg tak pakai letrik sgt masih bayar pada kadar yg sama... kalau berlaku kenaikan pun masih lagi minima... kalau naik Tol pun org kampung pegi ke bendang mana perlu bayar tol...

-Habis duit yg banyak2 sebab semua benda naik tu nanti pegi mana? 
Duit tu la yg akan jadi BR1M, jadi highway kat Sabah Sarawak, jadi penurunan cukai pendapatan peribadi, duit utk TR1M, KR1M dan macam2 lagi.

-Habis penyokong2 BN kat bandar plak macamana?
Penyokong2 BN kat bandar kena sabar la... Sebab kalau ramai pun penyokong BN kat bandar,penyokong PR lagi ramai. Kalau bagi bantuan banyak-banyak nanti diorang yg untung...

Lepas tu dah dapat bantuan masih juga tak undi BN... Tapi BN tak pernah nak abaikan org susah kat bandar.

BR1M... KR1M dan sebagainya akan tetap diberi kepada mereka yg layak tak kira penyokong mana2 parti.

Kalau sebabkan kenaikan ni ramai yg jadi papa kedana maka layak la anda untuk minta bantuan dari Jabatan Kebajikan yg juga sebuah badan kerajaan. Untuk orang Islam pulak ada Pusat Zakat...

Itu sedikit sebanyak yg admin bleh share...

Ditarik nikmat tu supaya ramai sedar apa yg kerajaan dah buat selama ni untuk rakyat...
Tapi ramai antara kita yang tak sedar. Yang sedar tu pulak bongkak dan sentiasa fikir mereka boleh lakukan yg lebih baik dari kerajaan...

Cakap tak berlapik... semua ni sebenarnya nak mengajar org bandar yg majoritinya korang tahu bangsa apa... bila ditarik subsidi ini nanti mereka ini lah yg akan benar2 terasa kesempitannya kerana pada masa sekarang mereka lah pengguna terbesar subsidi2 kerajaan.

Bantuan2 kerajaan hasil daripada rasionalisasi subsidi ini pulak akan dinikmati oleh majoriti penyokong BN iaitu golongan berpendapatan sederhana dan rendah dan juga penduduk2 di Sabah dan Sarawak.

Walaupun berlaku kenaikan banyak benda tapi admin tak rasa BN akan semakin lemah jika bantuan yg dijanjikan akan dikotakan dalam 4 tahun akan datang menjelang PRU14 yg akan datang...

Ada sesiapa yg nak tambah atau nak bantah? Silakan...

Admin ok jer
Utk pengetahuan korang kawan baik admin adalah salah sorang yg terlibat dalam kajiselidik utk dasar2 kerajaan ni...

Dan dari kaji selidik ni mmg majoriti rakyat Malaysia setuju utk kurang subsidi dan tingkatkan prasarana dan perkhidmatan kerajaan.

Kaji selidik ni melibatkan ribuan responden dari kalangan rakyat Malaysia berbilang bangsa... Jadi kalau tindakan kerajaan ni salah maka ini juga salah responden-responden tersebut...

Poyo sangat nak kurangkan subsidi...

-SUKARELAWAN FB ANTI BERSIH



AKHIRNYA... KLIK SINI!!!


Reaksi:

1 ulasan :

  1. Cubalah buat debat wang subsidi dan rasionalisasi subsidi.Pointnya philosophie ekonomi,kesan sampingan,risiko keselamatan,penarafan pendapatan orang miskin di masa hadapan,kesan langsung rangkaian perniagaan,kuasa membeli,kuasa politik dll.

    BalasPadam

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.