#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

15 December 2013

'Perkauman' baru di Singapura. KLIK baca ni!


RUSUHAN yang meletus dengan tiba-tiba di Singapura tidak sahaja menggemparkan rakyatnya yang selama lebih 40 tahun menikmati kestabilan dan kedamaian. Malah turut mengejutkan dunia yang tidak terfikir perkara ini akan berlaku di negara yang diketahui tinggi taraf keselamatannya.

Ini bukanlah rusuhan kaum kerana anasir perkauman telah terkawal di Singapura dengan kejayaan pemerintahan bekas Perdana Menteri, Lee Kuan Yew membawa perubahan sosioekonomi dan politik menerusi implementasi dasar yang dinamik dan drastik berasaskan ketegasan undang-undang, disiplin yang keras dan prinsip moral yang tinggi.

Berasaskan sejarah maka tentulah masih tetap dalam pemikiran dan persepsi kerjaan Singapura bahawa kaum Melayulah yang paling berpotensi untuk melakukan rusuhan dan kekacauan. Kemungkinan melibatkan rakyat keturunan Cina dan India adalah paling rendah.

Bahawa kemungkinan rusuhan akan berbangkit daripada pekerja asing tentulah di luar perhitungan kerajaan sama sekali. Tetapi inilah yang telah berlaku pada Ahad lalu di Singapura.

Rusuhan itu berlaku di Little India, Serangoon Road dan Race Course yang sejak zaman penjajah British lagi menjadi kawasan perniagaan dan kediaman kaum India. Kedatangan pekerja asing dan penghijrah dari India ke Singapura juga tertumpu di kawasan ini untuk tinggal, bertemu, berhibur, menjamu selera dan sebagainya.

Sekali pandang rusuhan itu bukanlah bersifat perkauman tetapi tercetus akibat kemarahan dalam keadaan mabuk pekerja asing dari Asia Selatan (India dan Bangladesh) kerana marahkan sebuah bas melanggar seorang rakan mereka yang kemudian terbunuh.

Berlakunya serangan terhadap anggota polis, petugas keselamatan, kereta polis dan lain-lain kenderaan tentulah mengingatkan generasi lama terhadap rusuhan berdarah di Singapura melibatkan orang Islam kerana membantah pengambilan semula anak angkat seorang Islam oleh ibu bapanya, orang Belanda dan juga rusuhan perkauman Melayu-Cina pada 1964.

Jelas rusuhan kali ini tidak membangkitkan prasangka buruk antara kaum, tiada khabar angin yang menimbulkan kecemasan dan ketakutan sebaliknya keyakinan rakyat tetap mantap terhadap keselamatan. Tetapi mereka kebingungan dalam mencari jawapan yang tepat di sebalik analisis mudah mengatakan perbuatan orang mabuk. Jawapan pihak berkuasa juga mudah iaitu dengan menutup tempat minum arak di kawasan tertentu.

Artikel Penuh KLIK: Utusan Melayu (M) Bhd 

0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.