#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

30 December 2013

Apa dia SPAD..? KLIK baca ni!


Pengerusi SPAD, Tan Sri Syed Hamid Albar 

SURUHANJAYA PENGANGKUTAN AWAM (SPAD) ditubuhkan secara rasmi dan mula diperkenalkan pada 3 Jun 2010.

MENERAJU Transformasi Pengangkutan Awam

Penubuhannya dirasmikan oleh YAB Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak dan secara langsung diletakkan dibawah pengawasan beliau bagi memastikan SPAD dapat melaksanakan tugas dan objektif penubuhannya secara lebih efisyen dan efektif.

Sepertimana yang digariskan di dalam Pelan Transformasi Kerajaan. Di dalam usaha membaik pulih perkhidmatan pengangkutan awam darat di Malaysia, SPAD mengambil peranan penting bagi menjayakan salah satu agenda utama Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) untuk pengangkutan awam bandar serta luar bandar.

MEMPERTINGKATKAN
Kekerapan dan mempercepatkan masa perjalanan.

Fungsi utama SPAD adalah untuk merancang dan membuat polisi serta mengawalselia pengangkutan awam darat di negara ini seperti keretapi, bus dan teksi serta pengangkutan barang yang menggunakan jalan raya atau rel keretapi.

SPAD juga turut menjalankan tugas-tugas penguatkuasaan undang-undang sebagaimana yang dijalankan oleh Polis DiRaja Malaysia dan Jabatan Pengangkutan Jalan.

Meskipun SPAD hanya berkuasa di Semenanjung Malaysia, ia tetap tidak mengabaikan Sabah dan Sarawak demi manfaat rakyat.

TEKSI Rakyat 1 Malaysia (TR1Ma)

Pengerusi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) Tan Sri Syed Hamid Albar berkata segala peruntukan yang diluluskan, turut diagihkan kepada dua wilayah tersebut.

Peruntukan itu adalah untuk memperbaiki mutu pengangkutan darat di seluruh negara, katanya.

Bagi mengenali lebih mendalam serta maklumat penuh Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat atau singkatannya SPAD, sila layari portal rasminya di alamat http://www.spad.gov.my 

0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.